Mobiel browsen en shoppen in West-Europa

In deze West-Europese studie heeft iProspect specifiek ingezoomd op de houding en het gedrag van smartphone gebruikers tijdens het mobiel browsen & shoppen. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met TNS NIPO. Zij hebben in 5 landen ruim 2600 smartphone users ondervraagd. De resultaten bevestigen een aantal zaken die we al wisten, maar bieden ook erg nuttige nieuwe inzichten. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat de smartphone het favoriete device om om te browsen naar privé zaken op het werk. Binnenshuis is dit met name voor de tv.

Andere highlights:

  • Smartphone gebruik is redelijk stabiel gedurende dag, met een kleine piek gedurende de ochtendspits en ’s avonds.
  • Afgeleide daarvan is dat 64% van de smartphone gebruikers het gevoel heeft 24/7 online te zijn.

  • 52% van de tabletgebruikers verwacht in 2013 aanzienlijk meer tijd te spenderen op dit device. Voor de smartphone is dit 43%.

  • Wanneer smartphone gebruikers ook een tablet hebben, is deze favoriet om te browsen voor de tv. Tijdens vakanties heeft de tablet ook de hoogste voorkeur.
  • Zoeken met een Search Engine heeft de hoogste voorkeur tijdens browsen en shoppen op mobiel. Een aankoop doen heeft de laagste voorkeur. Dit doen mensen nog altijd het liefst via een desktop.

  • Generieke zoekopdrachten (zonder een merknaam) zijn het meest voorkomend op de smartphone, uitgezonderd de productcategorie “Gambling”, waar  vooraf al een sterke merkvoorkeur aanwezig is.

  • Mobiele klikpercentages liggen hoger dan op de desktop – 89% geeft aan tijdens de laatste 10 mobiele browse sessies, op zijn minst een keer op een natuurlijke link in een zoekmachine heeft geklikt. Voor Search advertenties is dit 64%, voor banners 41%
  • Ondanks dat een aankoop doen de minst geprefereerde actie is op een smartphone – 39% geeft aan een actie (conversie) te doen naar aanleiding van een klik op een natuurlijke link binnen de zoekmachine. Voor Search advertenties is dat 22%, voor banners 23%.
  • 57% van de smartphone gebruikers geeft aan een merk niet bij vrienden aan te raden, wanneer zij geen gebruiksvriendelijke mobiele website hebben.

  • 61% van de smartphone gebruikers acht de kans zeer groot dat zij doorsurfen naar de website van een concurrent, wanneer zij een ongebruiksvriendelijke website aantreffen op hun smartphone.

  • In de bijlage vind je het persbericht & een eBook waarbij de theoretische inzichten aan praktijkgerichte best practices zijn gekoppeld.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.