Mobiel bankieren, financiële informatie & social media

Twee op de tien Nederlanders bankiert mobiel met een app via de smartphone. Het checken van het saldo is daarbij de meest gebruikte functionaliteit. 70% van de gebruikers bankiert minimaal één keer per week mobiel.  Altijd en overal weten hoeveel geld je precies hebt, wordt gezien als het grootste voordeel van mobiel bankieren. Ook het gemak van geld overschrijven wordt als een groot voordeel gezien. 40% van de gebruikers vreest echter de kans op misbruik of fraude met mobiel bankieren. Dit is mogelijk een belangrijke drempel voor de niet-gebruikers om mobiel bankieren toe te passen. 

Ruim 70% van de Nederlanders maakt gebruik van één of meerdere social media. In tegenstelling tot het gebruik van mobiele apps, blijft het gebruik van social media voor het zoeken naar financiële informatie achter. Slechts 5% van de ondervraagden geeft namelijk aan social media toe te passen. Een meerderheid van de mensen twijfelt nog aan de betrouwbaarheid van de financiële informatie op social media.

Mobiel bankieren

  1. Twee op de tien Nederlanders van 18 jaar en ouder maken gebruik van een app voor mobiel bankieren. De apps van de grootbanken worden logischerwijs het meest gebruikt.
  2. Zeven op de tien bankieren minimaal één keer per week mobiel. De meest gebruikte functionaliteit is het checken van het saldo.
  3. Het altijd weten hoeveel geld je precies hebt ziet men dan ook als het grootste voordeel van mobiel bankieren (82% noemt dit voordeel)
  4. Andere voordelen zijn het gemak van overmaken (36%) en de permanente mogelijkheid om geld over te maken (35%).
  5. Belangrijk nadeel is kans op misbruik/fraude, hoewel maar vier op de tien gebruikers dit nadeel noemen. Een kwart ziet geen nadelen.

Financiële informatie & social media

  1. Net als in eerdere metingen van de Publieksmonitor zien we dat maar een relatief klein deel van de Nederlanders (34%) wel eens actief zoekt naar financiële informatie.
  2. De helft van deze groep heeft wel eens moeite om goede en relevante financiële informatie te vinden. Men vindt met name de betrouwbaarheid van de informatie moeilijk in te schatten. Ook is er voor een groep sprake van te veel informatie waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet.
  3. Dat men weinig zoekt, heeft te maken met de behoefte: slechts een kwart van de Nederlanders heeft wel eens behoefte aan extra kennis of informatie over financiën. Informatie over belastingen (61%) en over inkomensondersteuning (39%) zijn dan het meest in trek (61%)
  4. Social media wordt nog weinig gebruikt bij het zoeken naar financiële informatie. Deels omdat niet iedereen gebruik maakt van social media. Omgerekend gebruikt 5% van de Nederlanders van 18+ jaar wel eens social media voor financiële informatie.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.