Killer Apps 2012

Understanding Europe’s application performance challenge

CIO’s mijden social media: 67% van de Europese organisaties blokkeert Facebook, zo blijkt uit dit onderziek van Easynet en Ipanema Technologies. Door het blokkeren van social media lopen bedrijven het risico dat zij van hun klanten vervreemden, inefficiënte marketingstrategieën ontwikkelen, medewerkers demotiveren en hun voorsprong op de concurrentie verliezen.

Het onderzoek, 'Killer Apps 2012', toont aan dat:

  • 67% van de Europese CIO's en IT Directors Facebook blokkeert;
  • 60% YouTube blokkeert;
  • 49% Twitter blokkeert;
  • 56% alle online video-content blokkeert.

Lisa Myers, CEO van het in Search Engine Optimization & Social Media gespecialiseerde Verve Search: "Het is een risico voor bedrijven om sociale media af te sluiten. Ik ben verrast door de cijfers die laten zien hoeveel bedrijven dit daadwerkelijk doen. De Return On Investment van sociale media is eenvoudig: het bedrijf dat er gebruik van maakt zal over vijf jaar nog bestaan. De helft van de wereldbevolking is nog geen dertig jaar oud en heeft nooit een wereld zonder internet meegemaakt. Voor deze mensen zijn internet en sociale media een manier van leven. Bedrijven zouden de enorme kracht van sociale media moeten benutten om medewerkers te behouden en hun klantenrelaties te verbeteren, in plaats van social media af te sluiten."

"De kloof tussen Generatie X en Generatie Y wordt steeds groter", zegt Justin Fielder, CTO van Easynet. "Het gaat niet alleen om het aantrekken en behouden van jong talent, maar ook over de beste manier om in dialoog te gaan met klanten en om klanten te behouden. Mensen jonger dan dertig jaar ademen sociale media. De sociale netwerken zijn van cruciaal belang als het gaat om communicatie, onderwijs en informatie. Ze hebben een enorme impact op zakelijk succes. Het is daarom essentieel dat bedrijfsleiders - meestal Generation X – dit inzicht verwerven omdat ze anders riskeren de toekomst van hun bedrijf in gevaar te brengen.”

Thierry Grenot, Executive Vice President bij Ipanema Technologies, zegt: “De recente aankoop van het zakelijke sociale media platform Yammer door Microsoft laat het belang van sociale netwerken op de werkvloer zien, maar het lijkt erop dat de Europese CIO’s hierin een inhaalslag hebben te maken. Veel van de te verwachten uitdagingen die met het gebruik van sociale media door de medewerkers samenhangen, zoals de impact ervan op het bedrijfsnetwerk, zijn al opgelost. Het wordt dus tijd dat CIO's opnieuw kijken naar hun beleid op dit vlak."

Over het onderzoek

Het 'Killer Applicaties 2012' rapport is samengesteld op basis van online veldonderzoek, uitgevoerd in maart en april 2012 met 550 unieke respondenten bestaande uit CIO's, IT-directeuren, IT-managers en netwerkbeheerders. De respondenten zijn werkzaam binnen grote bedrijven in heel Europa, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, België en de Benelux. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.