Inbound marketing in de ICT

Onderzoek naar het gebruik van Inbound Marketing onder Nederlandse ICT-bedrijven

Veel ICT-ondernemingen maken geen effectief gebruik van inbound marketing, zo schrijft de stichting ICT Valley in dit onderzoek. Voor het onderzoek werden meer dan 140 beslissers en beïnvloeders in de ICT-sector ondervraagd. Ongeveer 80% van de ICT-bedrijven zet social media in, maar dit gebeurt niet op structurele basis. Ook is men weinig gericht op een relatie met de klant. Met name blogs worden erg weinig ingezet, zeker in vergelijking met Amerikaanse Business-to-Business ondernemingen.

Social media niet professioneel ingezet

Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van social media gemeengoed is geworden in de ICT-sector, maar dat deze vooral wordt ingezet voor het zenden van informatie. Social media zijn in de ICT-sector nog weinig sociaal: slechts 51% van de ondernemingen gebruikt social media om de dialoog met de klant aan te gaan. Uit interviews met leidinggevenden binnen ICT-organisaties blijkt dat een professionele inzet van social media binnen ICT-ondernemingen wordt belemmerd door een gebrek aan kennis, tijd en motivatie.

Minimaal gebruik van blogs door ICT

De inzet van blogs is minimaal in de ICT-sector. Slechts één op de drie ICT-ondernemingen geeft aan een zakelijk blog te publiceren, waarvan 70% één maal per maand een nieuw blog plaatst. Ter vergelijking: in de VS plaatst 70% van de Business-to-Business ondernemingen minimaal één maal per week een blog.

Beurzen en LinkedIn meest populair voor leadgeneratie

De meest effectieve middelen voor het genereren van leads in de ICT-sector zijn beurzen en LinkedIn. Daarnaast blijkt dat ICT-bedrijven veel leads verwerven via mond-tot-mond reclame. Het raadplegen van netwerken en persoonlijke contacten, wordt dan ook erg belangrijk gevonden. Een aanbeveling in het onderzoek is dan ook dat ICT bedrijven hun outbound marketing, zoals beurzen, combineren met inbound marketing om hun leadgeneratie proces optimaliseren.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.