If It’s Hard to Read, It’s Hard to Do

Processing Fluency Affects Effort Prediction and Motivation

Iedereen zal het er over eens zijn dat de inhoud (tekst) in bv. een blog invloed op je heeft. Maar niet alleen de inhoud van de tekst heeft invloed op je oordeel. Onbewust worden we ook beïnvloed door zaken als het lettertype, de lettergrootte, de tekstkleur en nog meer van deze zaken. Dit wetenschappelijke onderzoek naar de leesbaarheid van teksten toont aan dat duidelijke lettertypen zorgen dat je informatie sneller tot je neemt.

Onderzoekers lieten een groep mensen een tekst van 3 regels lezen waarin een fitnessoefening werd beschreven. De ene groep deelnemers kreeg de tekst te lezen in Arial, dat een makkelijk leesbaar lettertype is. De andere groep kreeg precies dezelfde tekst te lezen, maar in een lettertype dat lijkt op een handgeschreven tekst. Hierna vroegen de onderzoekers aan de deelnemers hoe lang ze dachten dat ze over de fitnessoefening zouden doen.

Wat bleek? De mensen die de tekst lazen in Arial, dachten gemiddeld 8 minuten en 12 seconden over de fitnessoefening te doen, terwijl de andere groep dacht er 15 minuten en 6 seconden over te doen. De tekst was dus exact hetzelfde, alleen het lettertype was anders. Mensen die de beschrijving hadden gelezen in het handgeschreven lettertype dachten er maar liefst 7 minuten langer over te doen om de oefening uit te voeren. 

Verder lezen over de invloed van lettertypes? Lees de blog van Maud Ebbekink.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.