Grote veranderingen in online betaalmodellen op komst

Is de betaalmuur voor online content een reële optie of struikelen uitgevers over de bezwaren? En willen uitgevers samenwerken met nieuwe partijen die hun content willen aanbieden op de maat van het individu? In dit rapport lees je de bevindingen van onderzoek naar hoe uitgevers denken over betaalmodellen voor online content.

De belangrijkste conclusie is dat uitgevers steeds meer betaalmodellen voor online content willen uitproberen, want velen zijn ervan overtuigd dat de kracht zit in de combinatie van meerdere – naast elkaar gebruikte – betaalmodellen. De positieve resultaten van enkele betaalmuur-implementaties sterken de uitgevers in het idee dat de consument voor online content laten betalen een kansrijke optie is. Dit geldt echter voornamelijk voor doelgroepgerichte special interest content. De betalingsbereidheid voor algemeen nieuws wordt (ook) door uitgevers als zeer laag ingeschat.

Gemiddeld wordt op dit moment 18% van de uitgeefomzet online verdiend. Grote uitgeverijen hebben duidelijk minder moeite om het omzetaandeel van 'online' te laten groeien dan kleinere uitgeverijen. Voor de generatie van online omzet worden verschillende businessmodellen ingezet, waarvan het combi-abonnement (met print) vooralsnog het meest gebruikt is, op de voet gevolgd door 100% ad funded businessmodellen. Overigens vormen advertenties momenteel 61% van de totale online inkomsten, tegenover 39% gebruikersinkomsten.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.