Global powers of retailing 2013

's Werelds 250 grootste retailers hebben in het fiscale jaar 2011 gezamenlijk meer dan 4 biljoen dollar omzet. Dit is een groei van 5 procent ten opzichte van 2010. Wat opvalt is dat 50 van de snelsgroeiende bedrijven afkomstig is uit opkomende economiën, zoals China, Rusland Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika.

In deze landen komt de groei vanuit de middenklasse die in toenemende mate financiële middelen hebben. Deze groei wordt geraamd op zo'n 70 miljoen nieuwe consumenten per jaar. Voor 2020 wordt dit geschat op 500 miljoen nieuwe consumenten. 

Digitaal winkelen steeds belangrijker

Eén van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de retail is de vraag van de consument om één winkelervaring, waarbij offline en oline met elkaar verweven zijn. Het belangrijkste vliegwiel hiervan is de snelle adoptie van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Van retailers wordt in toemende mate verwacht dat ze bv. fysieke ophaalpunten inrichten voor online bestelde boodschappen, of via je mobiel in de winkel opdracht geven om producten die niet op voorraad liggen via het online kanaal na te leveren.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.