Global Mobile Consumer Survey 2014

The Pulse of the Mobile Nation (The Dutch Perspective)

De prijs is voor bijna 40% van de Nederlandse telefoonbezitters het belangrijkste aspect bij de aanschaf van een nieuwe telefoon, terwijl het merk van het device voor minder dan 20% van de consumenten de beslissende factor is. Verder heeft bijna 16% van alle smartphonebezitters een Sim Only-abonnement. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2013. 

Ten opzichte van 2013 is de consument een stuk prijsgevoeliger geworden bij de aanschaf van een nieuwe telefoon. Vorig jaar draaide het bij de Nederlandse consument die een mobiel bezit voornamelijk nog om de betrouwbaarheid (37%) en het merk (34%), terwijl deze aspecten dit jaar minder doorslaggevend zijn. Zo zegt 37% van de consumenten dat de prijs van het device bepalend is en 34% geeft aan voornamelijk te kijken naar de kosten van het contract. De prijsgevoeligheid ziet Deloitte ook terug in het aantal in 2014 afgesloten Sim Only-contracten. De consument ziet deze abonnementsvorm als een goedkopere optie, waarbij ze tevens meer invloed hebben op de prijs doordat de consument zelf een losse telefoon aanschaft.

Populariteit 4G verviervoudigd, maar Wi-Fi blijft meest populair

Het ‘gratis’ Wi-Fi blijft de belangrijkste mobiele internetverbinding. Bijna 90% van de smartphonegebruikers kiest thuis of op het werk voor een Wi-Fi verbinding, terwijl minder dan 20% hun smartphone via 4G met het internet verbindt. Driekwart van de consumenten kiest voor Wi-Fi omdat het gratis is en zij een 4G-verbinding duur vinden. Wel is het 4G-gebruik het laatste jaar verviervoudigd. Van de respondenten die over een 4G-verbinding beschikken, vindt circa 40% deze verbinding sneller dan een Wi-Fi-netwerk. Opvallend is ook dat circa een derde hier geen mening over heeft. 

Sterke groei smartphonegebruik 55-plussers

Uit de survey blijkt verder dat het smartphonegebruik in alle leeftijdscategorieën verder is toegenomen, waarbij de sterkste groei plaatsvindt onder de 55-plussers. Meer dan 55% bezit hier een smartphone, terwijl dit vorig jaar nog op 35% lag. Het totaal aantal consumenten dat een smartphone heeft, ligt op 71% en heeft voor het eerst dit jaar een hogere dekkingsgraad dan laptops. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.