Future City Center - ShoppingTomorrow

Er bestaat natuurlijk niet één consument. Om handvatten te bieden aan onder andere retailers hebben we typologieën ontwikkeld van de consument in 2030. Enerzijds is er het perspectief van waaruit de consument handelt en keuzes maakt: efficiëntie of gericht op beleving. Anderzijds is er de fysieke oriëntatie van de consument, of hij/zij nog naar de stad trekt om te winkelen of liever thuis blijft.

  1. Home as a shop: De consument is helemaal gewend aan alle service devices die hem in en om het huis ontzorgen. De koelkast bestelt de boodschappen wanneer deze op zijn, de consument heeft een virtuele passpiegel en de 3D-printer maakt dat producten net zo makkelijk thuis worden geprint. Consumenten doen bijna alle aankopen online. De binnenstad heeft in dit scenario geen retailfunctie meer.
  2. Fast & Easy: Tijd is kostbaar en we willen steeds meer doen in minder tijd. De keuze voor een fysiek bezoek aan de winkel is rationeel, het bespaart tijd. Alle processen rondom het bezoek aan de binnenstad en de aankoop van artikelen verlopen efficiënt. Passen in de winkel hoeft niet meer, er zijn virtuele spiegels. Bij vragen helpen robots de consument verder. Lange rijen aan de kassa behoren tot het verleden, want betalen is volledig geïntegreerd en gebeurt automatisch wanneer men de winkel verlaat.
  3. Fun at home: Voor een dagje gezellig winkelen, hoeft de consument de deur niet meer uit. Nieuwe technologieën maken beleving en interactie tijdens online homeshopping mogelijk. Ook thuis is men met elkaar verbonden. Virtuele stylingassistenten geven advies en komen met suggesties, aangepast op het weer, de gelegenheid en de bekende voorkeuren. Via sociale platforms en media worden looks gedeeld en kunnen vrienden hun mening geven. Een andere invulling aan samen winkelen gebeurt via Virtual Reality.
  4. Experience city: Consumenten hebben een hyperactief en sociaal leven, en daarom moet de stad meer dan alleen winkelen bieden. Er vindt een vermenging plaats van retail, horeca, cultuur en vermaak. Mobiele technologie ondersteunt het aankoopproces in de stad naadloos. Naast iBeacons en Virtual Reality zijn er veel interactieve winkelruiten, die de consument proberen te betrekken. Social media speelt een grote rol, consumenten willen hun ervaringen immers delen met de rest van de wereld.

Vanuit de politiek, media en bovenal binnen de retail is er volop aandacht voor het aanpakken van de leegstand en verbeteren van het retailklimaat. Er is behoefte aan een andere inrichting van de steden. Een stad die klaar is voor de consument van 2030. Maar wie is die consument dan precies? Die vraag, en de gevolgen van het antwoord voor de binnenstad, staat centraal bij de expertgroep Future City CenterDownload hier de bluepaper.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.