Finance & Payment - ShoppingTomorrow

Consumenten willen steeds meer betaalgemak. Daarnaast eisen ze een flexibele en snelle bezorging. Maar hoe houd je al deze extra keuzes betaalbaar? De expertgroep Finance & Payment inventariseerde de afwegingen die een webwinkelier moet maken.

Onderzoek van GfK en PostNL toont aan dat de conversie met 24% kan stijgen als in het weekend bestelde artikelen op maandag worden geleverd. Door same-day delivery kan de conversie nog eens met 11% stijgen. Daarnaast toont het onderzoek aan dat 90% van de consumenten de bezorgdag en het tijdstip zelf wil kunnen bepalen. 

Maar dragen al deze extra opties ook bij aan maximalisatie van de winst? In veel gevallen komen de bezorgkosten voor rekening van de webwinkelier. Het niet in rekening brengen van bezorgkosten wordt vooral als een service gezien en de consument heeft een lage bereidheid deze bezorgkosten te betalen. Het kan echter lonen om de verzendkosten niet in rekening te brengen of gratis verzending aan te bieden vanaf een minimumbedrag. Zo hanteert bol.com voor orders onder de €20,- ook bezorgkosten. Gebruik verzendkosten als marketingtool. De ervaring leert dat de consument best wil betalen voor snellere levering.

Download de bluepaper.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.