Facebook zorgt voor hogere opkomst verkiezingen

A 61-million-person experiment in social influence and political mobilization

Wetenschappers van de Universiteit van California hebben onderzoek uitgevoerd naar de invloed van sociale netwerken op het stemgedrag van kiezers tijdens de Midterm Elections in de Verenigde Staten. Daarbij constateerden zijdat  en zag een hogere opkomst. Op de dag van de verkiezingen verscheen bij 61 miljoen mensen op Facebook een "Ga stemmen"-Facebookbericht in hun timeline. De resultaten laten zien dat gebruikers die het bericht ontvingen met 2,08 procent meer waarschijnlijkheid zouden stemmen. Dit bericht zorgde uiteindelijk voor een kleine 300.000 extra mensen in het stemhokje.

Setting

Het Facebookbericht bestond verder uit een herinnering met de tekst "Today is Election Day"; een klikbare "I Voted"-knop; een link naar lokale stembureau's en een teller hoeveel Facebook-gebruikers al met de knop lieten weten gestemd te hebben. Als sociale bewijstkracht stonden er naast maximaal 6 profielfoto's bij van vrienden die al hadden aangegeven dat zij hadden gestemd.

Ongeveer een procent , of 600.000 mensen, kreeg een vergelijkbaar bericht te zien, maar dan zonder de vriendenfoto's. De rest van de stemmers kreeg of zes foto's van toevallige vrienden voorgeschoteld of zes goede vrienden (op basis van veel interactie). Een andere groep van 600.000 Facebookers fungeerde als controlegroep en kreeg niets te zien.

Invloed

De mensen die een bericht met foto's van goede vrienden ontvingen, stemden 0,39 procent meer. Berichten zonder foto's leverden geen extra stemmers op. Ook keken de onderzoekers naar de invloed van berichtontvangers op vrienden en vrienden van vrienden die niet bij de directe berichtontvangers zaten. Dat zorgde voor 0,224procent meer stemmers. De percentages lijken klein, maar een sociaal bericht waaruit blijkt dat iemand stemde, zorgde voor 886.000 extra 'aangegeven' stemmen (klikken op 'Ik heb gestemd') en een foto van een goede vriend erbij zorgde nog eens voor 559.000 extra clicks op Facebook. Dat konden de onderzoekers weer terugvoeren op 282.000 stemmen in het echt die anders niet geuit zouden zijn.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.