Effectieve online marketing en communicatie in de zorg

Onderzoek naar marketingdoelen en resultaten van zorgaanbieders, de obstakels die zij ervaren en kansen die ze zien

De zorg is in beweging. Zorgaanbieders krijgen te maken met nieuwe financiers, klantgroepen of zorgalternatieven. Zorgconsumenten betalen steeds vaker zelf voor zorg, het eigen risico wordt ieder jaar hoger en ook verdwijnen er hulpmiddelen en behandelingen uit het basispakket en worden die dus steeds vaak niet vergoed door zorgverzekeraars. Bovendien oriënteren zorgconsument en verwijzer zich steeds meer online. Zij verbinden zich via websites, social media en andere online contact- mogelijkheden met zorgorganisaties.

Klanten kiezen daardoor steeds vaker zelf hun zorgaanbieder. Marketing is meer dan ooit van belang. Zorgaanbieders zijn relevant wanneer het zorgaanbod aansluit op de behoefte van de klant. En het is van belang om de relevante, onderscheidende positionering zichtbaar te maken zodat klanten passende zorgaanbieders kunnen kiezen en zich aan de organisatie verbinden.

Maar hoe zetten zorgaanbieders marketing in? Hoe tevreden zijn marketing- en communicatieprofessionals over de inzet en het resultaat? En welke kansen liggen er nog? Een stand van zaken, aan de hand van diepte-interviews, een online enquête en een online analyse van ziekenhuizen, ggz-instellingen en aanbieders van gehandicaptenzorg, ouderenzorg en verzorging en verpleging.

De resultaten

  1. 17% zorgaanbieders tevreden over resultaten online marketing

  2. Bestuur en directie bepalend voor succes marketing

  3. Marketingstrategie of marketingplan voorwaarde voor succes

  4. Kansen online: steeds beter doelgroepgericht communiceren

  5. Social media wordt steeds meer ingezet

  6. Websites zijn goed, vindbaarheid van de sites kan beter

  7. Ontwikkeling online marketing: meer kennis en mankracht nodig 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.