E-mail Benchmark 2016

Zakelijke mail scoort beter dan die aan consumenten

Ieder jaar brengt e-Village de E-mail Benchmark uit. Het rapport bevat cijfers en e-mailratio’s op basis van meer dan 3,5 miljard e-mails en ruim 8.500 campagnes van 750 Nederlandse online spelers. Daarnaast is kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder marketeers in Nederland.

E-mailmarketing blijft boeiend. Het is het marketingkanaal bij uitstek wat als zeer persoonlijk wordt ervaren, toch geautomatiseerd is in te richten en waar je geweldige resultaten mee kunt bereiken. Waar bovendien nog veel winst te behalen is. Weet jij bijvoorbeeld wat je omzet per mailing is? Hopelijk wel. Kan dit beter? Laten we het op zijn minst proberen. Met deze benchmark als referentiekader. Want wat valt op?

E-mailmarketing is meetbaar!

Uit dit onderzoek blijkt dat 20% geen A/B testen uitvoert, en 41% doet dit soms. Eeuwig zonde, want wat is nou makkelijker om je resultaten te verbeteren? Je kunt het zelfs automatisch inrichten, zodat de best scorende variant in een moeite door naar de hele groep wordt gestuurd.

Maar e-mailmarketing is ook een specialisme. Als je het goed wilt doen, laat je de content van je e-mail afhangen van het gedrag van je ontvanger. Uit dit onderzoek blijkt dat 24% van de marketeers dit voor elkaar heeft. Een stap verder, naar predictive content, is momenteel voor slechts 4% weggelegd. Desondanks besluit 79% van de marketeers dat zij de e-mailmarketing niet uitbesteedt aan een gespecialiseerd bureau.

E-mailmarketing valt of staat bij de juiste data

Maar hoe knopen we nou alle verschillende datastromen aan elkaar en halen we exact die informatie eruit, die we nodig hebben om de volgende (commerciële) knaller te maken? 31% van de marketeers heeft dit nog niet op orde. Stel je eens voor wat er gebeurt met de effectiviteit van je e-mails wanneer dit wel het geval is? Uiteraard moeten we er dan wel eerst voor zorgen dat we weten wat een e-mail oplevert. Momenteel weet slechts 51% wat de e-mailinspanningen opleveren.

Hier komt de volgende uitdaging om de hoek, namelijk resources: voldoende tijd kunnen investeren in e-mailmarketing. Om de data op orde te brengen, gesegmenteerd te kunnen mailen, te meten wat de resultaten zijn en de learnings weer toe te passen. Dit kwam als een van de drie belangrijkste uitdagingen voor 2016 uit het onderzoek. Daarnaast werd Marketing Automation genoemd, wat uiteraard ook tijdswinst oplevert. En Databasemanagement, voor meer inzicht in de status van de ontvanger wat gebruikt kan worden voor optimalisatie.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.