E-Commerce in Belgium 2014

BeCommerce Figures & Trends 2014

2013 brak alle records voor de Belgische e-commerce: een omzet die met 25,66% groeide ten opzichte van 2012, goed voor 1,91 miljard euro. Ook 2014 ziet er veelbelovend uit en de omzet wordt geschat op 2 miljard euro. Het overgrote deel van de ondervraagde bedrijfsleiders (91%) denkt dat in 2014 online aankopen nog zullen toenemen. In 2013 vonden 6 op de 10 verkopen in België plaats (59%), maar de online handelaars verwachten dat in 2014 een groter aandeel van hun verkopen uit andere Europese landen zal komen. 

Het vertrouwen was overigens nog nooit zo groot. Ongeveer 6 op de 10 online handelaars (56%) denken bovendien dat binnen twee jaar internet het belangrijkste – zo niet het enige – bestelkanaal zal worden. In 2012 waren nog maar 2 op de 10 (21%) die mening toegedaan. Wat de opkomst van de sociale media betreft, denkt 47% van de respondenten dat Facebook een invloedrijk kanaal voor aankoopgedrag van consumenten aan het worden is.

9 webwinkels op de 10 werven aan in 2014

De groei van e-commerce in België creëert ook veel werkgelegenheid. In 2013 verklaarde het grootste deel van de online handelaars (33%) tussen 11 en 20 mensen te werk te stellen, terwijl in 2012 de meeste bedrijven tussen 6 en 10 werknemers telden. Vandaag zet die trend zich verder: ongeveer 9 van de 10 bedrijfsleiders van webwinkels (87%) zijn van plan nieuwe medewerkers aan te werven in 2014. Ze zijn vooral op zoek naar specialisten in e-marketing, informatici en medewerkers voor de klantendienst. Ter herinnering: in België groeit de e-commercesector verder aan het ritme van een nieuwe webwinkel per dag.

Uitbreiding van het mobiele aanbod

2013 betekent een keerpunt voor m-commerce – aankopen via smartphone of tablet. 55% van de webshops – dat is vier keer zo veel als in 2011 (15%) – biedt zijn producten en diensten vanaf nu ook aan via mobiele apparaten. Elk bedrijf heeft een mobiele website, maar slechts de helft beschikt ook over een mobiele applicatie. Hét systeem voor mobiele applicaties is nog steeds iOS (66%), maar Android (60%) en Windows (33%) vormen voor het eerst een echte bedreiging voor de marktleider. Van de handelaars die nog niet vertrouwd zijn met deze tool, verklaart 37% dat ze er voor het einde van het jaar werk willen van maken, tegenover 10% in 2011.

Ook webwinkels zien wel degelijk de voordelen van m-commerce in: 75% is tevreden met het resultaat, tegenover 57% in 2011. Ze beschouwen m-commerce veeleer als een manier om klanten een betere service te verlenen dan een middel om meer te verkopen, ook al is in 2013 het aantal webwinkels dat 10% van haar omzet haalt uit mobiele verkoop verdubbeld.

Consumenten kopen vooral kleding, betalen met hun Visa en laten hun aankopen door bpost leveren

Uit de enquête blijkt dat in 2013 voor 6 op de 10 bestellingen het gemiddelde bedrag per bestelling hoger lag dan 100 euro en voor 12% van deze bestellingen zelfs hoger dan 500 euro. Het populairst zijn kleding en accessoires (35%), binnenhuisdecoratie (30%), hardware en software (24%), speelgoed (23%) en keukenapparaten (20%). Internetgebruikers betalen hun aankopen meestal met Visa, MasterCard of een klassieke bankkaart. We zien dat het marktaandeel van de verschillende betalingswijzen, aangeboden door online handelaars die enkel via internet verkopen, flink stijgt in vergelijking met 2012. Online betalingsdiensten via klassieke bankknoppen hebben dan weer helemaal afgedaan bij hen.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.