E-Commerce behoeftenonderzoek 2013

Een andere kijk op online ondernemen. Deel 1: Tips & Tricks.

52% van de fysieke winkels geven aan dat de grootste tegenvaller voor het opzetten van de webwinkel tijd is. Naast tijd is traffic (39%) en productinformatie opvoeren tegengevallen bij het opzetten van de webwinkel. Ook bij webwinkeliers zien we dit terug. De grootste tegenvallers zijn bij hen traffic (50%) en tijd (50%). Om een webwinkel op te zetten en te runnen dient een ondernemer serieus na te denken over een business plan (incl marketing strategie) en tijd die vrij moet worden gemaakt voor de webwinkel. Dit zal ten goede komen aan het proces, maar ook uiteindelijk het succes.

Webwinkeliers verwachten minder tijd te hoeven te investeren dan de werkelijkheid aangeeft

Wanneer we dieper inzoomen op de kwestie tijd, zien we dat retailers die nog online willen gaan de tijd voor de webwinkel per week inschatten op 10-20 uur. Daadwerkelijk blijkt dit minimaal 20 uur te zijn. In veel gevallen is dit zelfs een volledige FTE.

Verwachte kosten traffic in derde van de gevallen hoger dan verwacht

In het onderzoek heeft Intomart GFK onderzocht of de verwachte kosten van een webwinkel hoger of lager zijn uitgevallen voor de verschillende onderdelen van het opzetten en beheren van een webwinkel. Over het algemeen worden de kosten redelijk goed ingeschat. Alleen de kosten voor traffic worden in ruim eenderde van de gevallen niet goed ingeschat. Dit onderbouwt ook de grootste tegenvaller van een webwinkelier: traffic.

Lees meer over het onderzoek in de blog van Daan Koek.

Over het onderzoek

Het onderzoek bestaat uit een kwalitatief en kwantitatief gedeelte waar dieper in werd gegaan op zowel de behoeften van de consument als op de behoeften van de verzender. De verzender doelgroep bestaat uit handelende consumenten (particulieren die op frequente basis handelen op marktplaatsen), retailers die nog niet online ondernemen (bricks) en webwinkeliers (zowel Bricks & Clicks als Clicks). Het kwantitatief onderzoek is uitgevoerd onder 503 consumenten en 1.100 verzenders.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.