Dutch Identity in Fashion

Co-evolution between Brands and Consumers

Zowel consumenten als merken zijn niet op de hoogte wat een typisch Nederlandse kledingstijl inhoudt en houden zich hier ook niet mee bezig. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van Constantin-Felix von Maltzahn (UvA). Zowel onder consumenten als merken wordt weinig belang gehecht aan een typisch Nederlandse kledingstijl. 

In het stuk doet Von Maltzahn onderzoek naar de Nederlandse mode, kenmerken van een Nederlandse kledingstijl en het aankoopgedrag van Nederlandse consumenten.

Uit de resultaten blijkt dat Nederlandse consumenten bij het kopen van kleding nauwelijks rekening te houden met waar de kleding vandaan komt of ontworpen is. Kleding wordt voornamelijk uitgezocht omdat ze hun behoefte weergeven of aansluiten bij hun levensstijl. Of kleding in de mode is speelt ook een kleine rol in het aankoopgedrag. Voor de Nederlandse consument is het veel belangrijker dat de kleren comfortabel, duurzaam, en flexibel zijn. Dat is een enorm verschil met landen als Italië of Frankrijk waar mensen zich twee of drie keer per dag omkleden, afhankelijk van de gelegenheid. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.