DM Barometer - Social marketing, puberaal of volwassen?

87 procent van de marketeers heeft te weinig kennis over social advertising

Anno 2015 is social marketing zijn puberstreken verloren. Social is niet langer in het beheer van de stagiaire, de budgetten zitten in de lift en social dient een duidelijk doel in de marketingmix: bereiken, converseren en zelfs een beetje converteren.

Communicatie vaker eindverantwoordelijk dan marketing

Social marketing is niet langer in het beheer van de stagiaire. 1 op de 5 opdrachtgevers heeft een specialist in dienst die aan de knoppen zit van alle social marketing activiteiten. Opvallend is dat bij de meeste opdrachtgevers de eindverantwoording van social marketing niet bij marketing (22 procent) ligt maar bij de communicatie/PR-afdeling (38 procent). 

Social budgetten in de lift 

Het budget voor social marketing stijgt. 53 procent van de opdrachtgevers geeft dit jaar meer uit aan social marketing dan in 2014. De leveranciers van social diensten onderschrijven deze trend. 65 procent merkt dat de klant dit jaar meer budget vrijmaakt. Dit bedrag is 1-5 procent van het totale marketinguitgaves.  

Data-inzet en vakexpertise kan social ‘slimmer’ maken

81 procent van de opdrachtgevers zet social advertising in. Het voornaamste doel is branding en klantloyaliteit. Het gebruik van eigen CRM data om social advertising ‘slimmer’ in te zetten, wordt nog weinig toegepast. 1 op de 3 opdrachtgevers zet data hiervoor in.

Hoewel social advertising door veel organisaties wordt ingezet, zijn marketeers niet echt te spreken over het kennisniveau hiervan. 87 procent van de leveranciers vindt dat haar klanten onvoldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden die social advertising biedt. De klant zelf (opdrachtgevers) schat dit anders in. Hij waardeert zijn kennisniveau  met nét een voldoende (53 procent). Een mogelijke verklaring van dit verschil van inzicht is dat de klant niet weet wát hij niet weet. Deze aanname wordt versterkt door het feit dat social advertising bovenaan in het lijstje staat van social diensten die worden uitbesteed.

Leidt social tot verkoop?

Op de vraag met welke doelstelling social marketing wordt ingezet, noemen opdrachtgevers ‘verkoop’ als laatst. Toch zet de helft van de opdrachtgevers social commerce in (= verkoop door social gedreven). De meesten zijn in experimentele fase en nog niet altijd succesvol. Verkoop is dus (nog) geen belangrijke doelstelling bij social marketing.

Andere opvallende cijfers 

  • WhatsApp wordt door 12% van de opdrachtgevers ingezet voor de communicatie met de buitenwereld.
  • Het succes van social marketing meten opdrachtgevers nog steeds aan de hand van bereik (74%) en het aantal likes (69%). 
  • 82% van de opdrachtgevers gebruikt tooling voor social marketing, vooral voor monitoring (64%) en meten (49%). 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.