Disclosing information about the self is intrinsically rewarding

Dit wetenschappelijke onderzoek  van Mitchell & Tamir uit 2012 wijst uit dat het 'praten over jezelf' voor mensen intrinsiek belonend werkt. Dit is ook waarom mensen graag hun ervaringen willen delen met anderen. Sterker nog, in het onderzoek waren de proefpersonen bereid minder geld betaald te krijgen voor een taak indien ze daarna hun mening over die taak mochten delen met de onderzoekers. 

Er zijn drie manieren om social currency te activeren:

  • We moeten zoeken naar de 'innerlijke opmerkelijkheid' van een product, dienst of boodschap. Een manier om 'verbazing' te realiseren is door het verwachtingspatroon van mensen te doorbreken. Voorbeeld: Jetblue, een low-cost airline waarvan de stoelen toch zeer comfortabel zijn, die snacks aanbiedt en andere zaken doet die je niet met 'low-cost' associeert.
  • Game-principes toepassen. Deze zorgen ervoor dat mensen betrokken en gemotiveerd zijn en telkens weer 'meer willen';
  • Laat mensen zich een 'insider' laat voelen. Deel een geheimpje, iets wat niemand weet. Voorbeeld: een bar in New York waarvan de ingang zich achter een hotdogrestaurant bevindt. Je moet in een oude telefooncel stappen die ogenschijnlijk onderdeel van de meubels vormt, de hoorn van de haak nemen en het getal '3' te draaien. Vervolgens noem je je reservering en gaat de achterkant van de telefooncel open en treed je de bar binnen die 'Please don't tell' heet.

Meer over sociale verspreiding lees je in de blog van Mischa Coster.

 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.