Digitale bereiksonderzoek 2014

Het digitale bereiksonderzoek GfK Digital Audience Measurement (DAM) meet sinds september 2013 het bereik van alle websites en bovendien van apps op mobiele devices. Het gecombineerd bereik op PC’s en mobiele platformen is beschikbaar sinds april 2014. De metingen vinden plaats in een representatief panel voor de Nederlandse bevolking. Onlangs heeft GfK enkele interessante resultaten gebundeld in deze download.

Bezoeken per device

De toegevoegde waarde van het meten van de mobiele devices is goed zichtbaar in het aantal bezoeken. Toen GfK in april 2014 de cijfers bekendmaakte van smartphone en tablet bleek dat deze twee devices samen al groter zijn dan de PC/laptop. 

Het gemiddelde van de PC/laptop komt in de periode april tot en met december op 3,1 miljard bezoeken. De smart- phone met daar met 4,2 miljard bezoeken ruim bovenuit. De tablet is wat dat betreft een stuk kleiner in volume. Daar werden 2,1 miljard bezoeken gemeten. 

Social networks

Volgens diverse onderzoeken zouden de grote sociale net- werken zoals Facebook en Twitter aan populariteit hebben ingeleverd afgelopen jaar, ten koste van de ‘nieuwkomers’ zoals Snapchat, Pinterest en Instagram. Deze trend is zichtbaar in de cijfers van GfK DAM. Het bereik van de grote netwerken daalt weliswaar niet, maar de groei van ‘kleintjes’ is goed zichtbaar. 

Instagram, Pinterest en Snapchat laten een duidelijke groei zien in het maandbereik. Ter vergelijking: in april had Insta- gram nog een bereik van 22% in de doelgroep 13-34 jaar. In december was dat 37%. Pinterest groeide in dezelfde periode van 15% naar 22% en Snapchat van 8% naar 13%. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.