Digital Trends 2015

Nederlander wil dat bedrijven relevantere content bieden

Consumenten verwachten op grote schaal van bedrijven dat zij hen helpen aan een meer persoonlijke online-ervaring. Zolang duidelijk is welke voordelen ze dit oplevert, is 45 procent van de Nederlanders bereid daar persoonlijke gegevens voor af te staan. Iets meer dan een derde (34 procent) verwacht zelfs niet anders dan dat ondernemingen ze op deze manier helpen aan relevante online content. 

Het onderzoek biedt marketeers handvatten. Behalve dat consumenten hun persoonlijke informatie willen delen als het hun persoonlijke voordelen oplevert, laat het onderzoek ook zien dat consumenten steeds vaker tracking-apps en -wearables gebruiken. Deze worden alleen nog weinig gebruikt voor het optimaliseren van persoonlijke prestaties. Bijna een derde van de Nederlanders geeft aan online gebruik te maken van sociale-nichenetwerken die specifiek gericht zijn op zijn/haar interesses.

Het onderzoek vond plaats onder ruim 13.000 consumenten in dertien landen, waaronder Nederland. In 2013 werd ook een Microsoft Digital Trends-rapport gepubliceerd, die geen Nederlandse data bevatte. Enkele benoemde trends zijn de volgende:  

  • IntelligentlyON: door het enorme aanbod van informatie hebben Nederlanders online moeite te vinden wat ze zoeken. Meer dan vier op de tien geeft aan geïnteresseerd te zijn in tools die ze helpen informatie te filteren. Technologie die suggesties, aanbevelingen of nieuwe connecties aandraagt op basis van persoonlijke informatie, wordt dan ook steeds meer gewaardeerd. Iets meer dan een derde van de ondervraagde Nederlanders (34 procent) verwacht zelfs van ondernemingen dat ze persoonlijke data gebruiken om relevante suggesties te doen. 
  • Real: Redefined: consumenten maken het liefst geen onderscheid tussen offline en online. Bijna dertig procent zou graag zien dat digitale ervaringen naadloos aansluiten bij die in de fysieke wereld.
  • Right To My Identity: bijna de helft van de Nederlandse consumenten (45 procent) wil meer inspraak in welke data ze delen. Bijvoorbeeld door een tool die ze hier meer inzicht in geeft, en ze de mogelijkheid biedt te bepalen welke gegevens voor welke periode wordt opgeslagen.
  • Life Analytics: onder consumenten is er verder veel interesse in apps en devices die data voor persoonlijk gebruik opslaan. Hoewel echter maar liefst zestig procent wel eens gebruik maakte van dergelijke tools, gebruikte slechts achttien procent de data die deze tracking-apps en -devices genereren, daadwerkelijk om hun leven efficiënter in te richten en doelen te stellen. Bijna een derde (32 procent) doet helemaal niets met de informatie.
  • The New Age of Discovery: Nederlanders blijken geïnteresseerd in toekomstige technologie die suggesties en aanbevelingen doet voor nieuwe ervaringen en contacten op basis van hun persoonlijkheid en behoefte. Bijna een derde verwacht nu al van bedrijven dat ze hen kennen en helpen bij het ontdekken van nieuwe diensten en producten op basis van hun behoefte.
  • Now Networks: op sociale media ontstaat er een trend waarbij one size fits all aan populariteit afneemt. Zo geeft 32 procent van de Nederlanders aan steeds vaker gebruik te maken van sociale-nichenetwerken die specifiek gericht zijn op zijn/haar interesses.
  • Creative Me: nu al wil 28 procent van de Nederlandse consumenten hun digitale ervaring zelf vormgeven. Onder andere door diensten die op persoonlijke voorkeur ingesteld kunnen worden. Bijna een derde zegt eerder van ondernemers te kopen, die hen toestaan hun producten zelf samen te stellen of vorm te geven.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.