Digital Distress: What Keeps Marketers Up at Night?

De helft van de marketeers is onzeker over online vaardigheden

Uit dit onderzoek van Adobe blijkt dat marketeers niet zeker zijn van hun vaardigheden en kwaliteiten voor het meten van de effectiviteit van hun campagnes. Voor het onderzoek zijn ruim 1.000 Amerikaanse marketing professionals ondervraagd en dit biedt enkele nieuwe interessante inzichten. De uitkomsten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens de jaarlijkse Advertising Week-conferentie in New York (23 -27 september), het grootste evenement voor marketing professionals in de VS.

Vertrouwensgebrek ten aanzien van bekwaamheid en effectiviteit marketing

Uit het onderzoek blijkt dat het zelfvertrouwen van marketeers opvallend laag is als het gaat om online vaardigheden. Minder dan de helft (48 procent) van de professionals, die zichzelf  ziet als digital marketeer, heeft het idee dat hij bedreven is in digital marketing. De meerderheid van de ondervraagde digital marketeers heeft geen formele training gehad in digital marketing en 82 procent van de professionals geeft aan dat zij het vak leren tijdens het uitvoeren van hun dagelijkse werkzaamheden.

Marketeers blijken ook weinig vertrouwen te hebben in de effectiviteit van de marketingcampagnes van hun onderneming. Slechts 40 procent van de ondervraagde marketeers denkt dat de marketingcampagnes effectief zijn. Wat betreft het specifiek meten van de effectiviteit van digital marketingcampagnes, is slechts 9 procent van de respondenten het volledig eens met de stelling dat zij er zeker van zijn dat digital marketing effectief is. Toch neemt de druk om de effectiviteit van marketing te meten toe: 68 procent van de respondenten heeft het gevoel dat zij onder druk staan om de ROI van marketinguitgaven te bewijzen.

Een meerderheid van de respondenten (76 procent) is van mening dat marketing in de afgelopen twee jaar meer is veranderd dan in de voorgaande 50 jaar. 66 procent van de ondervraagde marketeers denkt dat ondernemingen niet kunnen overleven zonder een digital marketing benadering.

Grote kloof in performance en marketing metingen

De onderzoeksresultaten tonen een interessante correlatie tussen sterke algehele performance en digital marketing volwassenheid. Respondenten werd gevraagd om de performance van hun onderneming te beoordelen met ‘goed’, ‘gemiddeld’ of ‘laag’. De data laten zien dat ondernemingen die goed presteren een twee keer zo grote kans hebben om ook een hoge waardering te krijgen voor volwassenheid van digital marketing (50 procent) dan gemiddeld of slecht presterende ondernemingen (25 procent). Marketeers noemen het bereiken van klanten als grootste uitdaging (82 procent), hierna komt de onzekerheid of campagnes werken (79 procent), het aantonen van de effectiviteit van campagnes (77 procent) en het inzichtelijk maken van de return on investment (75 procent). 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.