Digital Advertising Report Q4 2015 - Adobe

Adobe heeft in dit onderzoek gekeken naar de trends in paid search, patronen in mobiele bestedingen, de prestaties van Facebook advertenties ten opzichte van Google advertenties en het effect van digitale advertenties op de omzet van online retailers gedurende de kerstperiode.

De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op anonieme, geaggregeerde data uit Adobe Marketing Cloud. De cijfers die zijn geanalyseerd tussen Q4 van 2014 en Q4 van 2015 zijn gebaseerd op ruim 400 miljard digitale advertentie-impressies van zoekmachines en sociale platformen (Google, Facebook, Yahoo, etc.). Ook werd het consumentengedrag gemeten op meer dan 4000 commerciƫle websites in verschillende markten.

Een aantal opvallende resultaten uit het onderzoek zijn:  

Groei in paid search loopt terug

  • Wereldwijde investeringen in paid search lopen terug (12% groei in Q4 van 2014 en nog maar 3% groei in Q4 van 2015)
  • In Europa kelderde de groei in paid search van afgelopen jaar het hardst (17% Year over Year (YoY) groei ten opzichte van 5% YoY)

Groei van Google-advertenties: sneller in Noord-Amerika, langzamer in Europa

  • Wereldwijd steeg het Google paid search van 4% ten opzichte van 3% YoY
  • Google paid search deed het in Europa minder goed. De groei in uitgaven liep terug met 33 procent (8% ten opzichte van 12% YoY)

Er wordt meer budget gereserveerd voor mobile search wat tevens meer traffic genereerde

  • Investeringen in mobile search zorgden voor een toename van de traffic (+35% YoY)
  • 38 procent van het totale aantal zoekopdrachten is afkomstig van mobiel (een stijging van 23% YoY) en is nu bijna gelijk aan browsen op mobiel (41%)
  • Smartphones dragen het meeste bij aan de wereldwijde groei (+51% YoY). Het aandeel van tablets wordt kleiner (daling van 9% YoY)

 De strijd tussen Facebook News Feed en Google Display Ad Network

  • In de aanloop naar het kerstseizoen versloeg de click-through-rate van Google die van Facebook (+219% ten opzichte van +77% QoQ)
  • De click-through-rate van Facebook kende een groei van 37 procent YoY, wat veroorzaakt werd door de veranderingen binnen Page, waarbij het selectieproces van Page posts die binnen de nieuws feed verschijnen werd aangepast 
  • De click-through-rate van Google steeg met 26 procent YoY, wat werd veroorzaakt door contextuele plaatsing voor display, auto conversie van tekst naar advertentie met afbeeldingen en Audience Insights

Bron: Adobe

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.