De toekomst van TV

Een internationale vergelijking van TV gebruik

  • Onderzoek
  • Video
  • 1276 X bekeken

GfK heeft in opdracht van MIE internationaal het TV-gebruik van consumenten onderzocht (n=500 per land). De vragen die centraal stond waren hoe gaat het TV-kijken zich ontwikkelen, is er een kans voor connected TV, wat is de rol van social media bij TV kijken en in hoeverre staan wij open voor veranderingen? Uit dat onderzoek blijkt dat de Nederlander maar weinig geïnteresseerd is in innovatieve TV functies. Zo is het social media gebruik tijdens TV-kijken beperkt, worden sites van TV-programma's weinig bezocht en kijken liever in een print TV-gids dan in een electronische variant (EPG).

Ook qua aanschaaf van technologie loopt Nederland niet voor op. 'We' kopen pas in een relatief late fase vernieuwende producten. Chinezen en Brazilianen daarentegen zijn wel duidelijke early adaptors. De behoefte aan WiFi op de TV is in Nederland redelijk gelijk aan die van omliggende landen, gemiddeld zo’n 40%. 

Nederlanders zijn wel fervent kijkers van live TV, en in mindere mate van uitgesteld kijken. GfK verklaart dit door het feit dat we gewend zijn aan een rijk aanbod van live-programma’s. De noodzaak om uitgesteld iets te kijken zou hierdoor minder zijn. Een uitzondering hierop is het kijken van YouTube-video's op tablets, daarvoor zijn Nederlanders wel te porren.

Het onderzoek werd naast Nederland ook gehouden in onder andere het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Rusland, China en Brazilië. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.