De positie van inbound marketing bij ICT-bedrijven

Uit een onderzoek van One4Marketing en ICT Valley blijkt dat ICT-bedrijven veelvuldig kansen voor inbound marketing laten schieten. Evenals vorig jaar werd onderzocht wat de positie is van inbound marketing. Er blijkt slechts een kleine positieve verschuiving te zijn ten aanzien van deze relatief nieuwe marketingfilosofie. Er zijn wel meer ondernemingen die proberen hun online marketing op een goede manier in te zetten. Maar er blijft nog een groot onbenut potentieel. 

Social media om te zenden, niet voor dialoog

Veel van de ondervraagde ICT-bedrijven maken wel gebruik van nieuwe middelen, maar vaak gebeurt dit nog volledig vanuit een traditionele mindset. Social media wordt bijvoorbeeld nog vooral gebruikt om informatie te zenden, en is een stuk minder populair als kanaal om de dialoog aan te gaan met (potentiële) klanten.

“We hebben geen strategie en we meten niks!”

92 procent van de ondervraagde ICT-bedrijven geeft aan wel social media kanalen in te zetten, maar heeft hier geen strategie voor. Maar liefst 20% van de ICT-bedrijven meet op geen enkele manier de resultaten van haar marketinginspanningen. Bij bedrijven die wel hun online marketinginspanningen meten, komt 80% niet verder dan het meten van het aantal websitebezoekers en social media bereik. Slechts een verwaarloosbaar percentage meet of en hoeveel omzet haar inspanningen opleveren.

85% stijging in bloggende IT-bedrijven

Het aantal bloggende ICT-bedrijven is zeer sterk gestegen met zo’n 85% in vergelijking met hetzelfde onderzoek in 2012. Blogde in 2012 nog slechts 32% van de ICT’ers, dit jaar is dit gestegen tot een meerderheid van 59%. Ook is er een groei te zien in de inzet van inbound marketing als geheel. Zei in 2012 nog 25% geen gebruik te maken van inbound marketingtactieken, nu is dit gedaald tot 15%. 

 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.