De invloed van de positie van een tv-commercial op effectiviteit

Wat vindt ons brein?

Wat doet een tv-commercial in ons brein? Heeft één en dezelfde commercial een verschillend effect wanneer hij op een ander tijdstip, in een ander blok of zelfs op een andere zender wordt uitgezonden? Met de wetenschappelijke ontwikkelingen in ‘brain scanning’ is het tegenwoordig mogelijk om onderbewuste effecten te bestuderen. 

In samenwerking met neuromarketingbureau Neurensics heeft STER gezocht naar een antwoord op de volgende onderzoeksvragen:

  • Is er een verschil in reclame-effect wanneer een commercial tijdens of na een programma wordt uitgezonden?
  • Heeft de reclamedichtheid (hoeveelheid reclame per uur) invloed op het reclame-effect?
  • Heeft de zender waarop de commercial wordt uitgezonden een effect op de reclamewerking?

STER concludeert dat de effectiviteit van televisiereclame wordt beïnvloed door de reclame zelf, de positie van het reclameblok (schouderblok) én de programma- en zenderomgeving.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.