De breinrespons op magazine ads

Binnen 0,3 seconde bepaalt de consument of een tijdschriftadvertentie interessant is of niet. Bij het zien van een advertentie vindt in het brein een zeer snelle reactie plaats die samenhangt met de waardering voor een advertentie.

Print werkt in 0,3 sec. 

Binnen 0,3 seconden bepaalt de consument of een tijdschrift advertentie interessant is of niet. Bij het zien van een advertentie vindt in het brein een zeer snelle reactie plaats.

Motivationele relevantie 

Reactie vindt plaats frontaal en centraal op het hoofd. Dit betekent een index voor motivationele relevantie.

Breinrespons hangt sterk samen met likeability van een advertentie 

Advertenties met een hoge waardering laten de sterkste breinreactie zien en is waarschijnlijk een goede voorspeller van het effect van een advertentie.

Breinrespons hangt samen met merkbekendheid

Ook het merk waarvoor geadverteerd wordt, is van invloed op het succes van een advertentie. Een hoge merkbekendheid zorgt voor een snelle breinreactie (herkenning).

Cosmetica advertenties behalen hoogst meetbare breinrespons 

Advertenties in deze productcategorie worden zeer aansprekend gevonden. Sterke visuals van bijvoorbeeld gezichten zorgen voor dit resultaat.

Wat werkt wel/niet: 

  1. Advertenties die positieve emoties oproepen en ongecompliceerd zijn, zijn het meest effectief 
  2. De consument wil niet veel moeite doen om de reclameboodschap te verwerken. Hoe meer verwerking er nodig is, hoe minder aantrekkelijk de advertentie gevonden wordt 
  3. Advertenties met extreme humor of angst werken averechts. Op waardering en ad attitude behalen deze advertenties een slechte score. Het gebruik van dergelijke visuele metaforen trekt weliswaar de aandacht (‘opvallend’), maar wordt negatief gewaardeerd (schokkend, raar). 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.