Connected commerce

Nederlandse consument verwacht veel, maar koopt nog relatief weinig via smartphone

Connected commerce is een groeiende trend; 82 procent van de Nederlandse consumenten gebruikt het internet om in-store aankopen te onderzoeken. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten (43 procent) geeft aan dat tablets de manier waarop ze winkelen hebben veranderd. Voor mobiele telefoons is dit 37 procent. Het Connected Commerce onderzoek gaat uitgebreid in op het koopgedrag via verschillende apparaten. Het onderzoek is uitgevoerd in 12 landen, waaronder Nederland, de VS en China.

Driekwart consumenten raadpleegt hun smartphone in de winkel

De helft van alle respondenten wereldwijd is het erover eens dat het gebruik van smartphones de manier waarop ze winkelen heeft veranderd. 34% van hen heeft weleens een aankoop met hun smartphone gedaan en 72% raadpleegt hun smartphone als ze in een winkel zijn. 

China loopt voorop op het gebied van M-commerce. Hier heeft 76% van smartphone-gebruikers de afgelopen drie maanden iets gekocht via hun telefoon, in vergelijking tot 35% in de VS, UK, Duitsland en Singapore. In Nederland heeft slechts 18% dit gedaan. Hier is vooral het shoppen op tablets populair; 34% van de consumenten heeft in de afgelopen 3 maanden een product gekocht via hun tablet.

Nieuwe rol voor verkooppunten: ROPO en showrooming

Internet verandert de beleving van het winkelen. Zo geeft 88% van consumenten wereldwijd aan, online onderzoek te doen voordat ze naar de winkel gaan. Dit verschijnsel wordt ROPO genoemd: Research Online, Purchase Offline. De fysieke winkel blijft wel een fundamenteel punt van contact, en is de derde bron van informatie van de Nederlandse consument (12%). De eerste twee bronnen zijn prijsvergelijking diensten (23%) en websites/apps van retailers (19%). Vrienden en familie staan op de vierde plaats.

Bijna tweederde (62%) van de Nederlandse consumenten doet aan showrooming; het verlaten van een winkel om het product online te kopen. Dit is het meest populair voor de categorieën huishouden, technologie en mode.

De prijscomponent is hierbij van essentieel belang: 70% van de Nederlandse consumenten zegt dat ze bij een prijsverschil van 5% de winkel zouden verlaten als het elders/online goedkoper is. Wanneer het prijsverschil 10% is, zou 90% van de consumenten vertrekken.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.