Communicatiejaaronderzoek 2015

Wat zijn de laatste trends en ontwikkelingen binnen het communicatievak?

In dit onderzoek wordt gekeken naar de inzet van diverse communicatiespecialismen in 2014 en naar de verwachtingen en trends op het gebied van communicatie voor 2015. De communicatieprofessional verwacht een toenemende mate van aandacht voor crisiscommunicatie en issue management. In 2013 dacht slechts 1 op de 5 communicatieprofessionals hier veel mee bezig te zijn, maar in 2014 en 2015 is dit gestegen naar bijna de helft. 

Men verwacht in 2015 de meeste tijd te besteden aan de ontwikkeling van content marketing en storytelling. Er is een verschuiving te zien in de belangrijkste werkzaamheden van de communicatieprofessional. In plaats van het zelf ontwikkelen van communicatie-uitingen gaan ze in 2015 meer bezig zijn met de coördinatie hiervan. 

Het Glazen Huis is voor de meerderheid in 2015 de belangrijkste en meest bekende trend binnen het communicatievak, net zoals vorig jaar. Datamining wordt steeds belangrijker. Op dit moment vindt 70% de trend (heel) belangrijk, waar dit vorig jaar 2014 nog 52% was (+18%). Bijna de helft van de communicatie- professionals verwacht geen personele wijzigingen als gevolg van de crisis. De ruime meerderheid denkt dat de crisis geen effect heeft op de opdrachtenportefeuille. In 2015 verwacht een meerderheid dat er evenveel of minder zal worden uit gegeven aan marketing en communicatie. 

Bijna alle communicatieprofessionals zijn (zeer) trots op hun vak. Al is het percentage (-5%) iets gedaald ten opzichte van 2014. De professionals zijn met name trots op de verbindende rol die ze spelen en het communicatiever maken van collega’s. De meerderheid vindt het geen enkel probleem om uit te leggen wat de inhoud van het vak is, maar woordvoering over meerwaarde en belang van het vak moet wel beter. Meer dan 40% geeft aan voorbeelden nodig te hebben om meerwaarde aan te tonen, zoals cases over reputatie en crises. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.