Adyen Mobile Payments Index Q3 2014

Enorme groei m-commerce in Azië

Als de verschillende werelddelen met elkaar vergeleken worden, blijkt Azië het op-een-na hoogste percentage mobiele transacties te hebben: 17% van het totaal aan online betalingen. Ten opzichte van augustus 2013 liet Azië in augustus 2014 een groei van 58% zien. Dat is een sterkere groei van mobiele betalingen  dan alle andere regio’s tonen.

Europa blijft wereldwijd de regio met het hoogste percentage mobiele betalingen: 24% in het derde kwartaal. Ook hier zien we een sterke groei ten opzichte van augustus 2013: 34%. Het Verenigd Koninkrijk is zowel binnen Europa als wereldwijd koploper, met een gemiddeld percentage van 41% mobiele betalingen in het derde kwartaal. Nederland en Spanje volgen met 26%, Frankrijk met 18% en Duitsland met 16%. Noord Amerika blijft steken op 16,7% en Latijns Amerika blijft de hekkensluiter met 6% in het derde kwartaal.

Digitale aankopen versus analoge gebruiksgoederen via desktop, tablet en smartphone

In de Index is een vergelijking gemaakt van digitale aankopen (zoals games en diensten als clublidmaatschappen, hotelreserveringen en tickets) met analoge gebruiksgoederen (zoals kleding, meubels en etenswaren). Hieruit blijkt dat er in het derde kwartaal vaker smartphones dan tablets gebruikt zijn voor de aankoop van digitale goederen, maar dat het omgekeerde het geval is bij analoge goederen.

  • Digitale goederen:  desktop 72%; smartphone 20%; tablet 8%
  • Analoge goederen:  desktop 71%; smartphone 11%; tablet 18%
  • Noord Amerika: 4,3% van alle online betaling vonden plaats via Android, 11,8% via iOS
  • Europa: 8,3% via Android, 15,6% via iOS
  • Azië: 7,5% via Android, 10,1% via iOS
  • Latijns Amerika: 2,1% via Android, 3,3% via iOS

De gemiddelde waarde (ATV) van analoge goederen is hoger, €86,1 in plaats van de  €26,2 die gemiddeld voor digitale goederen betaald wordt volgens de gegevens uit de Index. Het lijkt erop dat mensen grotere aankopen liever via de tablet dan op hun mobiel doen. Daarbij komt dat analoge goederen beter bekeken en vergeleken kunnen worden op het grotere tabletscherm.

Aandeel smartphone stijgt, tablet blijft gelijk

Uit de Index komt een duidelijke voorkeur naar voren voor smartphones (57%) ten opzichte van tablets (43%), als naar het totaal aantal mobiele betalingen tussen juli en september gekeken wordt. Zoals te zien is in de Mobile Payments Index Infographic, vertoont het aantal smartphone-transacties een stijgende lijn terwijl het aantal transacties via tablet afneemt. Dit sluit aan bij de trend dat consumenten steeds vaker kiezen voor smartphones  met een groter scherm terwijl de aanschaf van tablets niet meer groeit.

Operating systems: iOS versus Android

Hoewel iOS zowel bij de tablets als de smartphones nog steeds oppermachtig is ten opzichte van Android (62% tegenover 38% in Q3), wint Android terrein. In het tweede kwartaal van dit jaar was het verschil nog groter (69% tegenover 31%). Op regionaal niveau zien we in de maand september de volgende verschillen:

  • Noord Amerika: 4,3% van alle online betaling vonden plaats via Android, 11,8% via iOS
  • Europa: 8,3% via Android, 15,6% via iOS
  • Azië: 7,5% via Android, 10,1% via iOS
  • Latijns Amerika: 2,1% via Android, 3,3% via iOS

Maar er zijn wel grote regionale verschillen in marktaandelen voor de verschillende operating systems. Zo springt het hoge aantal Android accounts in Maleisië, Spanje en Argentinië in het oog, met respectievelijk 69%, 55% en 69% van alle mobiele transacties.

Over het onderzoek

De index is gebaseerd op transacties via internet van meer dan 3500 bedrijven die klant zijn bij Adyen en toont dat dit kwartaal wereldwijd de betalingen via mobiele apparaten gestegen zijn tot 23,3% van het totaal aan online betalingen. In het tweede kwartaal was dit nog 21,5%.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.