Adverteerders vinden weg naar mobiel

Sanoma's mobile advertising omzet groeit met 265%

De mobiele markt ontwikkelde zich in 2012 razendsnel. Sanoma Media lanceerde een groot aantal apps, de Android gebruiker blijkt opvallend actief en de mobiele pageviews gingen door het dak. En ook de advertentiemarkt groeide sterk. Dat blijkt uit Sanoma’s mobiele jaaroverzicht 2012. 2012 was het jaar dat het aantal pageviews op mobiel duidelijk het web voorbijstreeft. Zo is inmiddels al ruim 65% van de pageviews van NU.nl afkomstig van de mobiele telefoon. Ook Hockey.nl, WTF.nl, Grazia en Styletoday hebben inmiddels een zeer sterke positie op mobiel.

Sjoerd Huitema, business developer Mobiel Sanoma Media: "De heavy users gebruiken apps. Voor de light users wordt responsive design in 2013 echt belangrijk. Want ook die gebruikers zullen steeds vaker via hun smartphone of tablet websites bezoeken."

Android vs. iPhone

Waar in 2011 nog duidelijk iPhone de overhand had in het mobiele landschap is die voorsprong in 2012 aanzienlijk kleiner geworden, zo niet verdwenen; dit ten bate van Android. Er is nog wel een verschil in het gebruiksgedrag op de verschillende platformen. De iPhone gebruiker downloadt meer apps, terwijl de Android gebruiker minder downloadt maar de apps actiever gebruikt.

Meer en betere apps

Sanoma Media lanceerde weer een breed scala aan apps voor verschillende marktgebieden zoals home deco, automotive, kids en lifestyle. NU.nl, binnen het app portfolio het belangrijkste vlaggenschip, onderging een grondige restyling en werd volledig nieuw gelanceerd voor zowel iPhone als iPad. De Android app van NU.nl ondergaat een zelfde soort transformatie begin 2013.

Steile groei

De advertentiemarkt liet ook een steile groei zien. “We ontwikkelden afgelopen jaar een aantal nieuwe mobiele proposities en hebben hard gewerkt aan het creëren van channels waarmee het eenvoudig wordt specifieke doelgroepen ook met mobiel te bereiken. Sommige adverteerders maakten dan ook in 2012 voor het eerst echt de stap naar mobile, anderen voegden mobiel als vast onderdeel aan hun mediamix toe. We zagen daardoor onze omzet op mobile advertising met maar liefst 265% stijgen,” aldus Victor Beerthuis, manager innovation & mobile advertising Sanoma Media.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.