Adblockers-onderzoek IAB

85 procent van de Nederlanders ergert zich aan “Lightbox ads”, volgens onderzoek van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digitale marketing.

 

Ondanks dat men (69%) begrijpt dat websites afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, heeft 32% van de Nederlandse bevolking ervaring met adblockers. Daarvan is 12% inmiddels gestopt, waardoor op dit moment 20% van de Nederlandse bevolking (2,5 miljoen Nederlanders) een adblocker heeft geïnstalleerd. Zo’n 23% van de adblock-gebruikers ‘whitelist’ websites. Daarmee laat men advertenties van die bewuste websites wel toe. Slechts 2% van de adblock-gebruikers is bereid te betalen voor content. 13% wil dat wel, mits er dan geen advertenties worden vertoond. 71% van de mensen met adblocker-software staat niet negatief tegenover het ‘op zwart zetten’ van websites.

Bron: IAB

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.