@Micha Ja het is nu natuurlijk makkelijk gesteld als reactie op de jouwe, maar ik vind de content stap eigenlijk een van de allerbelangrijkste in het proces / de organisatie. De meeste stappen zijn een kwestie van logisch nadenken en soms zelfs technische handelingen. Het komt er pas echt op aan als je content moet maken, want dat vraagt creativiteit, iets wat van oudsher als een vak wordt gezien en wordt uitbesteed aan journalisten, PR mensen, copy writers, regisseurs en vormgevers. Mijns inziens moet dat nog steeds, het zit nu eenmaal niet in de genen van bedrijven/adverteerders. Hoe dan ook, alleen met de juiste content kun je echt het verschil maken volgens mij.. (en content kan in deze ook gewoon content voor webcare zijn, een goed/netjes beantwoorde vraag is ook content).
- dinsdag 6 september 2011, 19:49
@Micha dank voor je reactie. Zoals je ziet in het artikel verwijs ik naar jouw plan, dat heb ik met geen enkele andere gedaan. Als je vind dat je alsnog te weinig credits hebt gekregen betreur ik dat. Maar hoe dan ook, ik denk dat velen mijn update (zoals ik schrijf vond ik geen van alle stappenplannen toereikend) nuttig vonden, gezien het aantal tweets. Helaas geld dat misschien niet voor jou.
- dinsdag 6 september 2011, 8:15
@Joost Geurtsen: eens dat de praktijk weerbarstiger is, ik suggereer geen eenvoud, slechts high level de te nemen hordes. Elke losse horde, daar kan je weer een apart artikel aan wagen als je de volledige complexiteit wilt vangen.. Als ik het aantal tweets zie dan vermoed ik dat het overigens niet voor iedereen geldt dat er al teveel generieke stappenplannen voorbij zijn gekomen en dat deze derhalve weinig toevoegt. Misschien ook omdat die gewoon niet zo goed waren, zeg ik zonder al teveel pretentie. Ik geloof dat high level deze aanpak zeer bruikbaar is, wat niet weg neemt dat elke case/klant/opdracht specifiek is en zijn eigen meritis kent als je er mee bezig bent.
@J-P De Clerk: Dank voor je opbouwende feedback, de koppeling aan businessfuncties probeerde ik wel al te maken door an te gev en dat je doeltellingen oa sterk afhangen van je vertrekpunt (lees afdeling in de organisatie).
- donderdag 1 september 2011, 20:07
@Patrick: Dank voor je uitgebreide reactie. Je doet in je feeedback zoveel assumpties en trekt zoveel conclusies die niet de mijne zijn, dat ik er niet verder op reageer. Wat niet wil zeggen dat er ook niet nuttige hersenspinsels tussen staan! Nog een tip: als ik jou was had ik je feedback meteen in een vervolgartikel gegoten voor MF, dan had je meteen ook veel meer publiciteit voor je boek gegenereerd ;-)
@ Alex: Dank voor je uitgebreide reactie. Zie het meeste als waardevolle / interessante toevoegingen dus kan het kort houden. Goed om te horen dat contentplan voor jullie ook essentieel is. Wat betreft de doelstellingen: volgens mij worden in deze discussie steeds twee soorten doelstellingen door elkaar gehaald. Als jij het hebt over ondernemingsdoelstellingen, dan eens dat dat als eerste moet (daar begin ik mijn artikel mee), maar de afgeleide social doelstellingen kunnen volgens mij best nadat je hebt vastgesteld wat jou doelgroep online doet en waar ze zitten. Maar het is een beetje iteratief volgens mij: je behandelt ze zo'n beetje tegelijk.
Dat het verkondigen van je social presence niet apart benoemd hoeft te worden ('maak het wereldkundig'), daarmee ben ik het niet eens. In de perfecte te wereld klopt je redenering, maar bedrijven laten zoveel kansen onbenut omdat ze simpelweg vergeten uit welke contactmomenten hun circe of contact allemaal bestaat. Zonde. Daar kunnen ook best traditionele media voor worden ingezet. Als je een twitter account opent om mensen te helpen, waarom dan dat alleen via Twitter verspreiden?
- donderdag 1 september 2011, 12:04
@Gianluigi Cuccureddu: ik ga er graag met je over in discussie, want je haalt veel (zinnige) dingen aan, dank. Maar wordt lastig om dat hier allemaal te gaan uitwerken, ik stuur je even een mail!
- woensdag 31 augustus 2011, 14:34
Allereerst dank voor jullie reacties!
@Hans Schepers
Ik ben het niet met je eens denk ik. Voor mij de het soort content dat je gaat maken juist cruciaal. Dat het social media platform een middel is om je contentstrategie te realiseren, dat ben ik wel helemaal eens, maar dat ontken ik niet.
@Maurice Beerthuyzen
Helemaal eens. Elk model is toch een gesimplificeerde weergave van de werkelijkheid. In de praktijk lopen de stappen natuurlijk behoorlijk door elkaar heen (dat heb ik vooral onder het punt Budget aangegeven). Voor mij is de waarde van dit stappenplan dat het tamelijk compleet is en een cruciaal aspect als contentplan een ‘status aparte’ geeft. Dit model is net af, dus exacte praktijkervaring met deze heb ik nog niet. Ik heb het voor 90% gebruikt in een strategiesessie met een klant voor ons, maar daar zitten we nog middenin. En ja, tijdens die sessie merk je natuurlijk dat het rigide vasthouden aan de stappen zinloos is en niet werkt. Maar in grote lijnen werkt het en heb je alles behandeld en niks over het hoofd gezien als je deze aanpak doorloopt.
@koningwoning
Strik genomen waar. Hoewel, als je niet weet wie je doelgroep is, weet je waarschijnlijk ook nog helemaal niks van social media. Ik denk dat het altijd zinvol is om eerst eens naar een medium te kijken en ook of er iets over jou gezegd wordt. Maar Luisteren is iets wat je door alle stappen heen doet, dat is natuurlijk niet 1 x en dan niet meer... Als het gaat om de positie van budget: in mijn alinea daarover leg ik al uit dat er twee manieren zijn om dat te doen: top down en bottom up. Jij suggereert bottom up, dat is feitelijk de beste maar kan theoretisch tot absurde budget-eisen leiden. Ik denk dat de praktijk toch vaak is: we hebben zoveel geld dit jaar om iets met social te gaan doen, kom maar met een plan... En dat vind ik ook niet zo raar.
@Kees Romkes
Tamelijk eens, zie ook mijn uitleg hierover aan Maurice.
@Lisanne
Eens dat in elk geval het management het zou moeten steunen, daarom begin ik het artikel ook met ‘Eenmaal vastgesteld dat social media mogelijk kunnen bijdragen aan de ondernemingsdoelstellingen’. Maar tegelijk weet ik dat het in de praktijk vaak anders gaat: met kleine succesjes op lager niveau door visionaire enthousiastelingen, wordt het management langzaam maar zeker overtuigd en wordt er steeds meer budget vrijgemaakt. Voor wat betreft het Luisteren, zie mijn antwoord naar Koningwoning.
@tjans Dank voor je reactie en aanvulling
- woensdag 31 augustus 2011, 11:45
@Matthijs Dan zijn wij het eens, moet ik beter lezen, en zou de rets van de wereld er goed aan doen deze stelregel ook in acht te nemen...
- vrijdag 6 mei 2011, 10:22
Wat mij betreft stoppen we (en vooral 'de media', jij en ik ook, met een video een viral noemen, totdat die heeft bewezen dat het een viral is... Het is niet aan ons, niet ana de klant, niet aan het bureau om te bepalen of een video een viral is...
- vrijdag 6 mei 2011, 8:51
@Jaap dank voor de tip!
- woensdag 30 maart 2011, 18:40
Beste Annelies, ik ga niet ook nog een duit in het zakje doen, het valt me op dat sommigen slecht lezen en je standpunten toedichten die je helemaal niet schrijft, maar enfin, dat komt misschien omdat de mensen die reageren nogal emotioneel in dit onderwerp zitten ;-) Ik mail alleen maar om te zeggen dat ik vind dat je een heel sterk, foutloos en taalkundig fraai en goed lezend stuk hebt gepost op MF. Kom daar nog maar eens om anno 2010 met al die zelfverklaarde experts in schrijven! Een verademing een keer een goed stuk te lezen, nog los van de inhoud. Ik ga een modern middel gebruiken en je LinkedInnen, als je het goed vindt :-)
- maandag 13 december 2010, 20:37
Misschien nog goed om te weten, AH laat nog weten dat:
1) Appie is gebouwd in HTML 4 en op sommige onderdelen HTML 5.
2) Het synchroniseren: Appie kan je boodschappenlijst synchroniseren tussen ah.nl en je mobiel. Zo heb je altijd en overal je boodschappenlijst bij de hand. Vanuit onze gebruikers weten we dat sommigen ook graag samen aan één lijstje willen werken. We geven dan de tip om met hetzelfde profiel in te loggen en tussen bijvoorbeeld een laptop thuis en een mobieltje (of twee mobieltjes) te synchroniseren.
- donderdag 18 november 2010, 12:24
Oneens, ze hebben grote bedrijven hiermee op de knieën gekregen die daadwerkelijk keihard hun beleid hebben moeten aanpassen. En dat beleid was niet fris, ook niet voor de toekomst van jullie kinderen ;-)
- dinsdag 19 oktober 2010, 16:14
Wat ik uit het interview begreep is dat de RC vooral is ingezet om de online game te promoten, alleen al 'omdat je in 20 sec maar weinig info kwijt kan over de echte fysieke check'. Voor Pon is dit nogal nieuw en ze zijn met dit soort campagnes aan het zoeken naar de optimale, meest kostenefficiente mediamix. Dat is wsnl nooit alleen het een of het ander maar waar het zwaartepunt moet liggen gegeven de doelgroep? Ik zou dan niet durven te beweren dat er meer naar online zou moeten gaan, per definitie
- woensdag 1 juli 2009, 21:25
@Martijn: Je hebt nogal gelijk lijkt me. Daar is ook discussie over geweest. Het antwoord daarop was een beetje dubbel. Het hangt samen met je doelstelling. Hoger opgeleiden zijn veel meer geneigd om te doneren. Dus als dat de doelstelling is, richt je je uiteindelijk daar op. Onwetendheid over Aids verbeteren, dan zou je zeggen, misschien toch meer richten juist op lager opgeleiden. Hoewel Hendriks aangaf dat er ook nog veel onwetendheid is onder hoger opgeleiden. Maar mijn conclusie is dat geld ophalen blijkbaar toch de primaire doelstelling is..
- donderdag 11 juni 2009, 9:32
Eens met David, dit soort dingen worden al decennia gemaakt maar dan andersom, en dat zal altijd zo blijven. gebeurt het een keer andersom, en dan sabelen de moraalridders binnende reclame het neer met "slechte campagne'. Beetje te kort door de bocht vind ik, om het zo te kwalificeren. En, het is geen representatieve steekproef, maar als de eerste geluiden om mij heen van de dames een voorteken zijn, gaat het goedkomen met Jillz.
- dinsdag 2 juni 2009, 18:54





