@Maarten na wat geschuif was dit uiteindelijk het programma. http://www.marketingtribune.nl/nieuws/creative-berlin-bbdo-sony-style-store-en-adidas-conceptstore/
Overigens: In april staat Creative Barcelona op het programma, in oktober 2010 gaan we opnieuw naar berlijn met weer een ander rijtje hotspots.
Tips (over Berlijn of Barcelona) vernemen we graag!
- vrijdag 30 oktober 2009, 10:15
Dus Robert, wat vind je?
- dinsdag 22 september 2009, 13:56
LOL @ Mariette,
Kan Joris van Heukelom (CEO Ilse media) in z'n zak steken...
- maandag 14 september 2009, 12:21
Begin er steeds meer van overtuigd te raken dat service, after sales, de aanstaande relatie met organisaties, het 'samen worden we blij van uw tevredenheid'-denken naar de voorkant van het marketingproces getrokken moet worden.
kocht onlangs een Dell-laptop en kreeg wel 30 waarschuwingen waar ze allemaal niet voor staan en wat de beperkingen van de service zijn. Ook zeer juridisch dichtgetikt. Typisch en direct door te zetten naar finance, telco's, ISP's, thuiswinkels. Door zo de denken blijft customer service een kostenpost en is geen klant bereid te betalen voor iets dattie misschien hard nodig zal hebben.
De eenvoudige mededeling: 'Probeer het eerst met selfservice, maar u kunt ons daarna altijd bellen, mailen, we gaan u helpen en trouwens: op het ding heb je van rechtswege al twee jaar garantie bij normaal gebruik maar maakt u zich geen zorgen, u heeft een goed apparaat gekocht' had van mij direct een ambassadeur gemaakt.
Dell had er helemaal niets voor hoeven veranderen aan de bestaande klantenservice en garantie-regeling. Toch gaat het nooit gebeuren dat ze op zo'n technisch normale manier met mensen gaan praten.
- vrijdag 17 juli 2009, 13:54
LOL @ hemaworstje.
Grappig dat die vijf procent high end zakelijk & creatief die nu kan kijken naar ouwe Nova's weer goed is voor een hete topic in een marketingblog http://tinyurl.com/n62q7e
Volgende week 'Buienradar doet het nu ook op een iPhone, is het niet geweldig?'
Of was dat al zo?
- vrijdag 17 juli 2009, 9:12
Mooi filmpje. Wat moet ik nu doen? Bij AH gaan vragen of ze MSC-gecertificeerde vis willen gaan verkopen van voorverdoofde schelvis? Pfff, ik was net blij dat ze lijngevangen zeewolf hadden.
Bij welk type vis speelt dit? Hoe kan het anders? In het rijtje kennis-houding-gedrag zit ik overduidelijk in de eerste fase
- donderdag 9 juli 2009, 9:20
ja echt kijk maar: http://tinyurl.com/my54dk
- dinsdag 7 juli 2009, 10:05
Een boek dat je om de superslechte Nederlandse titel (een Venetiaans geheim) niet gaat lezen, maar dat echt goed geschreven is én een geweldig vakantieboek: The rule of four van Ian Caldwell and Dustin Thomason. Zit in een beetje in de hoek van Donna Tarts verborgen geschiedenis: http://tinyurl.com/mf27ns
Qua vakliteratuur: Fons van Dyck Het merk mens is een onderschat boek. Leest ook lekker.
- dinsdag 7 juli 2009, 10:01
Wat staat Polle rottig op die still. Hij lijkt wel een beetje op Rouvoet, haha.
Wel een heel boeiend interview
- dinsdag 7 juli 2009, 9:48
@ matthijs, Geheel mee eens. Heb er ook geen probleem mee. Iedereen kent iedereen, maar dit is zo'n geramd duo.
- maandag 29 juni 2009, 10:02
haha, Toch een gevoel alsof Barend Van Dorp interviewt, Koot Bie, of Matthijs Yuri.
Neemt niet weg dat we heel bij waren met Fellinger & Bakker als duo-moderators
- maandag 29 juni 2009, 9:46
@ paul
* Google is ook niet groot geworden door de inzet van veel marketing, maar door het bieden van een goed werkende, makkelijke zoekmachine. *
Nah, het product was from scratch fantastisch, de vind & beschikbaarheid optimaal, zo goed dat er geen marketingcommunicatie meer nodig was om het weg te zetten onder gebruikers, maar er is héééél veel aan marketing gedaan: het product management was heel goed Er is alleen nooit voor gebruikspromotie geadverteerd.
kan me niet voorstellen dat Bing een succes wordt, het zou wel gezond zijn.
- maandag 22 juni 2009, 11:05
@ marco, geheel mee eens, maar de uitdaging: veel bedrijven zullen meerdere doelstellingen naast elkaar hebben (UPC is daar een mooi voorbeeld van). Dan krijg je de hete aardappel-methode: klantcontact is van iedereen en van niemand.
- donderdag 11 juni 2009, 15:37
Thnx AJ & Bram, inhoudelijk sterke reacties
ten aanzien van je tweede punt Bram: je hebt wél gelijk, maar laten we ons niet laten verleiden tot een intrinsieke marketingdiscussie. Daar zijn al veel haren over gekloven - en wat mij betreft heeft de markt zelf altijd gelijk - maar uiteindelijk moeten marketing-inspanningen op een of andere manier de verkoop initiëren of bevorderen, toch? Interessant wat je daar zegt over de marketingmanager: Haar span of control omvat dan vanaf dat moment ook corporate reputatie-management. Maar hebben marketeers daar genoeg verstand van denk je?
- donderdag 11 juni 2009, 10:24
Boeiend stuk, ook boeiend dat Marco drie bedrijven noemt (Dell, UPC en Vodafone) die vanuit de aard van hun product beschikken over een goede klantenbase inclusief omzetgegeven, een gi-gan-tische customer service organisatie (alle drie wonnen ooit een callcenterward), een jaren lopende CRM-strategie inclusief de dramatische enterprise-pakketten die daarbij horen, alle drie zaten ze in het beklaagdenbankje van Kassa en alle drie verkopen ze spullen die enorm veel after sales vergen, onder meer in de vorm van service.
Hamvraag: Is dat toeval? Worden social media vooral strategisch ingezet/gemonitord als marketing-tool of is het een PR-vehikel?
- dinsdag 9 juni 2009, 11:37
Ik heb nogal moeite met je eerste twee stellingen: 'De immense groei van internetgebruik en social media heeft ervoor gezorgd dat het imago steeds belangrijker wordt voor een merk.' Hoezo? was dat imago voor de opkomst van internet minder belangrijk? Hoe heb je dat gemeten? Volgens mij is het imago altijd heel belangrijk geweest. Sterker: veel merken gaan veel losser om met hun streven naar een goed imago (zoals Heineken) sinds de opkomst van internet en social media én
'Uit vele onderzoeken blijkt dat dit imago voor een groot deel wordt gevormd door wat anderen schrijven over het merk op internet en vooral in social media.' vind ik nogal afhangen van je merk en je product. Het imago van Coca Cola wordt echt maar fragmentarisch beinvloedt door 'wat anderen erover schrijven' en al helemaal niet door wat er in social media over wordt geschreven.
Kijk, als Nokia een foontje uitbrengt en duizenden gebruikers gaan 'm online afzeiken zal dat best effect hebben, maar dan nog wordt dat imago maar een pietsie beetje aangetast (zie iphone).
Veel marketeers denken na over de rol en betekenis van communities en social media, maar het is zeer afhankelijk van je merk of je er iets mee kunt of moet.
- dinsdag 9 juni 2009, 11:24
Bonny heerst, dat is duidelijk
- vrijdag 5 juni 2009, 14:43
Kunnen we eens ophouden met dat 2.0-geneuzel? Verzin wat beters zoals Vista ;-)
Volgens mij verandert PR nooit en is het eerder zaak een bruikbare definitie te vinden (zelf hou ik het op Grunig and Hunt: the management of communication between an organization and its publics). Hoe organisaties dat doen, wie, via welke media, gericht op welke doelgroepen, verandert per klus, account, organisatie tijdvak, noem maar op. Alle middelen zijn geoorloofd. Blog je je suf: noem het 2.0, het blijft gewoon PR.
Dat er in de PR-praktijk nog wel wat te verbeteren valt, ben ik wel met je eens, maar goed PR-beleid begint met een heldere probleemstelling of verlanglijst en een goede strategie. Of het in dat kader handig is een volledige virtuele Marskolonie te bouwen of gewoon een politicus uit een luchtballon te laten springen is executie. PR is PR, verder is er niks. En in de praktijk van een PR-bureau is PR trouwens ook heel vaak 'dat wat de klant PR noemt'.
- vrijdag 29 mei 2009, 10:19
Ik denk dat we toegaan naar een systeem waarin alle journalistiek wordt gefinancierd uit reclameinkomsten en dat het commercieel succes van een medium dus gaat bepalen hoeveel geld er overblijft voor journalistiek. Klinkt heel aantrekkelijk voor consumenten, maar is een ramp voor een goed functionerende democratie. Voorfinanciering van goede onderzoeksjournalistiek is vrijwel onmogelijk zonder zekerheid van publicitair succes. Tel uit je winst.
- maandag 11 mei 2009, 13:35
Ter toelichting
Het idee achter deze hele rubriek, zowel in MT als op MF, is om in heel kort bestek aan te geven wat er aan nieuwe titels over marketing (of gerelateerd aan marketing) verschenen is en of de marketingprof daar wat aan kán hebben. Om die reden loopt la Post op ons verzoek door het aanbod dat we bij MarketingTribune ter redactie ontvangen en beoordeelt of het boek in orde is: is het vernieuwend, zit het goed in elkaar met deugdelijke bronverwijzingen en qua structuur, is het een echt studieboek of hou je het bij je op je werkplek. Is het de moeite waard om te kopen of om beter te bestuderen.
Echt redelijk basaal, maar genoeg voor onze lezers (zo bleek ook uit lezersonderzoek).
Als het actuele aanbod wat karig is, mag een oudere titel ook worden besproken, vooral als we die in eerste instantie over het hoofd zagen maar we bij nader inzicht vinden dat het toch wel een boeiend is om te bespreken.
Deal met Mijke is dat zij (docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie) het aanbod doorneemt, zelf een keuze daaruit maakt, en in ruil daarvoor de recensie-exemplaren mag houden voor eigen gebruik of doorgeeft aan studenten/collega's die juist met een gerelateerd onderwerp bezig zijn. Zo snijdt het mes aan verschillende kanten.
En jawel: tips en boeken zijn altijd welkom
- dinsdag 14 april 2009, 13:39
Nah Ronald, misschien heb je wel gelijk hoor, maar het heeft zo ontzettend veel aandacht gekregen:
http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&hs=jV2&q=unilever+logeren&btnG=Zoeken&meta;=
Als het echt een interne campagne was - daar lijkt het wel sterk op - is dat ont-zet-tend goed opgepikt door vak- en publieksmedia...
En de vraag is dus of dat geregisseerd was of niet.
- dinsdag 14 april 2009, 13:21
Enorm interessant inderdaad. Het idee dat de focus op de klant innovatie tegenhoudt ligt enerzijds wel een beetje voor de hand, anderzijds is het schokkend. Gechargeerd: Klantgericht ondernemen staat innovatief ondernemen in de weg.
- vrijdag 10 april 2009, 14:31
Opvallend wel dat door voorstanders vaak wordt verwezen naar het buitenland om te betogen dat het hier allemaal nogal meevalt. Tussen de 600 en 800 miljoen kost het ons belastingbetalers. daar zijn de inkomsten al mee verrekend. Iedere vijf jaar een noord-zuidlijn. Wat zouden de kerntaken waar Ronald over spreekt kosten?
Persoonlijk wind ik me altijd graag op over programma's als die van Paul de Leeuw. Kun je op elke zender prakken, maar Paul krijgt tonnen uit de staatsruif.
- donderdag 19 maart 2009, 10:01
Vind het nogal afhankelijk van het type klantenservice dat vereist is: Als iemand wil weten waarom hij wel heeft betaald, maar nog altijd op de producten moet wachten hoort een webwinkel snel te (kunnen) reageren. Echt goede en ‘duidelijk waarneembare selfservice faciliteiten’ zijn ontzettend duur zoals je weet. In dat opzicht vindt ik het redelijk verbijsterend ook bij de meest geronommeerde organisaties (onlangs: PCM, Aegon) nog vast te lopen in de IVR. Zorg gewoon dat iemand de telefoon opneemt tijdens normale winkeltijden, is heel goed te doen, zoals er ook iemand tevoorschijn komt als jij een winkel binnenloopt.
- maandag 16 maart 2009, 14:03
On topic Ewout: vind ik een heel leuk idee. Ik ken zijn vader een beetje. Wie weet lukt het. Nee hebben we.
Bob: Goeie. Stond ook op mijn persoonlijke verlanglijstje. Gaan we vragen: M'n ouwe baas René Repko
- maandag 9 maart 2009, 9:25





