ik vraag me af of mensen die een chatbot met een fotorealistisch uiterlijk benaderen misschien verwachten dat ze ook daddwerkelijk met een *persoon* van het bedrijf spreken. Net zoals je verwacht een echt persoon aan de telefoon te krijgen en geen bot. Heb jij daar ervaring mee Dirk Jan? En zijn er voorbeelden van dergelijke avatars die daadwerkelijk bemand worden door (verschillende) mensen van bv de klantenservice? Dit artikel sluit trouwens enigszins aan bij de post die ik zojuist plaatste over Visitorville, het statistiekprogramma waarbij je de bezoekers van de website direct via live chat kunt aanspreken en (verder) helpen. [url]http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080115_3d_gebruikersstatistieken_met_visitorville/[/url]
- dinsdag 15 januari 2008, 11:01
@M. Ietje: dit is geen onderzoek, dit is een rapport dat verwachte trends beschrijft. En, zoals jij al aangeeft, zijn het experts op het vakgebied. Het is dus m.i. te vergelijken met het bevragen van, ik noem maar wat, het topkader in de bankwereld over de te verwachten trends in het bankwezen.
En wat betreft je tweede opmerking, zoals bij elke posting op Marketingfacts is via de link op mijn naam gewoon te zien wat mijn dagelijkse werkzaamheden zijn. Ik denk niet dat het werkbaar is als iedere blogger bij iedere post specifiek moet vermelden dat hij een bepaalde kennis van het desbetreffende vakgebied heeft. Integendeel, juist die expertise maakt dat we hier bloggen.
Maar misschien zou je reactie nog wat meerwaarde hebben als je uitlegt waarom je van mening bent dat VW een hype zijn? Of waarom je vind dat de respondenten in het rapport bezig zijn iets te hypen? Daar ben ik dan wel weer in geïnteresseerd.
- vrijdag 4 januari 2008, 19:05
avatar based marketing is de term die daar doorgaans voor wordt gebruikt.
- donderdag 20 december 2007, 21:42
@Jeroen: prima punt. Vind ook hier de grote nadruk op adverteren verrassend. in het onderzoek van Alloy media dat hier ook al enige tijd geleden op MF werd aangehaald werd gesteld dat een van de belangrijkste opmerkingen van de gebruikers aan adverteerders was "“Enhance or facilitate my social-networking experience. Offer me utilities to enhance my production process or tools to help me better able to express or engage myself.”
oftewel, denk na over hoe je jouw boodschap kan integreren in de bezigheden van de gebruikers van de sociale netwerken. De actie van Stop Aids Now! op Hyves is daarvan ene goed voorbeeld vind ik zelf "pimp je hyve to save a life" en overtuig je vrienden om een sms te sturen als een donatie aan stop aids now http://tinyurl.com/32mgke
- donderdag 20 december 2007, 18:33
Albert, heb het nu drie keer gelezen maar *wat* is een 'een tijdsgerelateerde postorder feature'
- dinsdag 18 december 2007, 22:45
@ albert: leuk, maar moet ik toch naar de winkel toe en daar heb ik in het geheel geen zin in als het om zaken als kleding gaat. De mogelijkheid om dat online te doen met een virtuele avatar vind ik persoonlijk dan ook te verkiezen dan een trip naar het filiaal. en ik zou verwachten dat er in die 8 bijna 9 jaar dan zoveel vooruitgang geboekt zou zijn bij V&D dat het inmiddels mogelijk was om niet meer voor een digitale passpiegel te staan irl maar dat ik eea thuis zou kunnen uitvoeren? of is er in die 8 jaar niets meer aan dit project gedaan?
- dinsdag 18 december 2007, 21:30
Little Britain anyone? :-)
- dinsdag 18 december 2007, 21:07
@Marjolein en Danielle: Dank voor de zeer nuttige aanvullingen! Ik houd niet van winkelen voor kleding en het passen ervan in winkels. Het was mij dan ook inderdaad totaal ontgaan dat deze H&M tool al jaren bestaat. Het zou mij ideaal lijken om met een goed gelijkende avatar online te kunnen winkelen.
@online sexshop: ik vind juist dat je prima kan zien hoe de kleren staan en hoe de combinaties uitvallen. Maar misschien ben ik wel niet veeleisend en hip genoeg als het om kleren gaat :-) Ik vond de mogelijkheden om de H&M avatar 'precies' mijn afmetingen mee te geven echter zer gering.
In het algemeen: ik zou zeker verschillende kledingstukking die mijn SL avatar in de kast heeft hangen graag irl aanschaffen. Ik zou zeker de kleding die ik virtueel in een VW of online op een 3D website 'pas' zeker in het echt willen aanschaffen. Is toch stukken beter dan die plaatjes uit een catalogus of brochure?
- dinsdag 18 december 2007, 20:46
hype is een modegril maw iets dat ten onrechte bovenmatig in de aandacht staat, ten onrechte belangrijker wordt gezien dan het is. En dat label van 'ten onrechte' zou ik niet op het gebruik van video plakken. Zoals ik al zei is het gebruik van video een prima ontwikkeling op het net om bv puur informatie over te brengen. Mijn toevoeging "in het algemeen" geeft tussen de regels denk ik wel door wat ik vind van de poging van de postbank :-)
- woensdag 21 november 2007, 10:05
ha Martin, als je me vergeeft, toch enigszins een beperkte reactie :_) het lijkt mij persoonlijk wel degelijk belangrijk om de impact van virtuele werelden (zoals SL) of 3d-mogelijkheden die nu al of binnenkort/de komende jaren beschikbaar komen te overwegen. Ik was al terughoudend met het noemen van SL omdat dat standaard bij veel mensen tot een pavlov-reactie leidt, maar mijn reactie is meer bedoeld om de mogelijkheden van 3d-vormen te benadrukken. *Juist* in de reisbranche lijkt me dat een grote toegevoegde waarde hebben. Waarom lezen we nu anders vantevoren de reisgidsen en zijn de Capitool reisgidsen met 3-achtige illustraties zo'n succes? Omdat we ons daarmee het beste kunnen inleven in wat ons straks te wachten staat. Stel je second earth voor (google earth + sl achtige 3d gebouwen waar je met een avatar doorheen kunt lopen.) Dat is geen verre toekomstmuziek meer. En de ervaringen die je met VW nu opdoet heb je straks gewonnen, al is het maar om een gedachteverandering teweeg te brengen en serieus na te denken over de mogelijkheden die dergelijke 3d-omgevingen en werelden bieden. Als laatste voorbeeld noem ik bijvoorbeeld ook inderdaad taalonderwijs en -beleving. Die zijn in VW heel realistisch na te bootsen (uhm, waarom zou je eigenlijk van 'nabootsen' spreken)
En met die kleine doelgroep in VW valt het momenteel wel mee, misschien zou je specifiek eens kunnen kijken naar de gemiddelde tijd die actieve gebruikers in dergelijke omgevingen doorbrengen?
- maandag 29 oktober 2007, 9:09
misschien ook interessant in dit kader het online social networking even dat digibewust op 27 nov organiseert (http://www.digibewust.nl/news/item/Social_Networking_Event/89)
- maandag 29 oktober 2007, 8:46
Opvallend is ook hoeveel reisorganisaties en toeristeninformatiebureaus virtuele werelden ontdekken. In bv SL was het de grootste trend van midden 2007. De ontwikkelingen variëren van b-places van brussels airlines (http://b-places.com/) tot een virtuele recreatie van bv Chichen Itza door visitmexico. Maar ook een reisorganisatie als STA travel (http://www.virtualstatravel.com/2007/09/pr_first_month_of_sales.php)of Cruise organisatie Costa gebruiken op innovatieve wijze virtuele omgevingen (http://www.travelmole.com/stories/1122736.php?news_cat=4).
- maandag 29 oktober 2007, 8:44
uhm, ja, laten we ons over wat andere dingen druk maken dan rotondes. Ik vond de vorige commercial voor de VK veel sterker.
- woensdag 12 september 2007, 17:53
@ Peter: mee eens, had de link naar respectance.com onder herdenken moeten zetten. Sites als respectance.com of livingmemory.com zijn wat mij betreft inderdaad social communities. Dank voor de aanvulling.
- maandag 10 september 2007, 17:35
@ Roeland: fantastisch om jullie reactie te lezen met uitleg over de overwegingen achter deze actie. Ik hoop dat je mijn belangrijkste punt dat ik zeer positief ben over "Vraag het Den Haag" niet over het hoofd gezien hebt :-) Ik hoop dat we bij de volgende verkiezingen ook mee kunnen doen aan het NOS/YouTube debat!
Helder ook de uitleg waarom er nu niet gekozen is voor YouTube. Een opvallende zin in je informatieve betoog die me wel opviel was "De reden dat we "vraag het Den Haag" niet via YouTube doen, is omdat we dit soort zaken graag in eigen hand houden." Volgens mij is het juist essentieel om bij deze acties helemaal niets in de hand te willen houden :-) Ik ben het niet helemaal eens met de redenering dat jullie films zouden verdwijnen in de hoeveelheid video's. Veel mensen abonneren zich juist op kanalen waar voor hen interessant video's worden geplaatst. Door de wekelijkse e-mail met nieuwe video's die je van YouTube ontvangt zou het juist een extra attentiewaarde hebben. Maar goed jullie zijn in gesprek over een branded channel dus dergelijke voordelen zullen jullie ook zien.
Er zijn helaas nog niet veel films binnengekomen; ik weet zeker dat dat gaat veranderen zodra jullie er de komende tijd aandacht aan gaan besteden. Ik ben ook heel benieuwd naar het programma en de antwoorden van de mp, fractievoorzitters, ministers of andere politici op de video's. Nogmaals, pluim voor deze actie.
- maandag 10 september 2007, 17:30
@Bas: mocht je de advertentie nog een keer zien kun je de zender dan aan me doorgeven? Die commercial wil ik graag zien!
- maandag 10 september 2007, 17:14
ook interessant in dit licht (toekomst van virtuele werelden) is het interview op Ugotrade met Philip Rosedale, CEO van Linden Lab over de open sourcing van SL en de verdere mogelijkheden die dat weer biedt bij de integratie SL/RL: http://www.ugotrade.com/2007/08/29/ugotrade-interview-with-philip-rosedale-at-slcc-bigger-than-the-web-and-second-life-in-africa/
- donderdag 30 augustus 2007, 18:49
@Jasper: als je (als bedrijf) alleen als uitgangspunt hebt dat mensen de content op jouw site moeten vinden, dan is het niet positief. Maar het lijkt mij een verouderde gedachte. Juist met de opkomst van sociale websites (voor het gemak maar de noemer waaronder ik sociale netwerksites, sociale nieuwssites, sociale bookmarkingsites etc schaar) moet de content van websites worden losgeknipt in widgets om zich (evt viraal) in deze nieuwe omgevingen te nestelen. Het web wordt wat dat betreft steeds gefragmenteerder. Vraag, mooie ronde beweging, is hoe je dat via de widget zou kunnen laten renderen als nu je businessmodel nog stoelt op eyeballs op een site die reclameuitingen bekijken.
- woensdag 29 augustus 2007, 15:30
Het bleef nog even in mijn achterhoofd doorsudderen waar deze campagne mij aan deed denken: de amnesty campagne "it's not happening here but it's happening now" (http://commercial-archive.com/node/129885)
@ Mrbngl: nee, alleen als ik niet nadenk
- woensdag 29 augustus 2007, 9:07
Ik vind het lastig te definiëren wat succesvol is in dit geval op dit moment. (productverkoop, geld inzamelen, bekendheid van het merk: op al deze vlakken kunnen widgets immers een bijdrage leveren)Ik zou de volgende widgets nu kanshebbers/potentiële successen beschouwen en ik denk zelf dat de populariteit van de mogelijkheden van widgets zich op verschillende manieren zal ontwikkelen.
* De causes applicatie op Facebook steunt diverse (Amerikaanse) not-for-profit organisaties en officiële goede doelen.) Iedere Facebook-gebruiker kan een eigen Cause (actie) aanmaken en een van deze geregistreerde organisaties uitkiezen als begunstigde van een actie. Zo ondersteunt de actie ‘No more Blood diamonds’ Amnesty International en helpt de populaire Cause ‘Stop Global Warming’ het ‘Friends of the United Nations Environment Programme’. Facebook-vrienden kunnen via de Causes-widget rechtstreeks geld doneren aan de organisatie die als begunstigde van de actie werd aangemerkt. En niet zonder succes. Zo heeft de Save Darfur widget al 352.753 supporters die gezamenlijk bijna 30.000 USD hebben ingezameld. En hebben de 829.485 supporters van de Breast Cancer Society samen meer dan 22.000 USD ingezameld.
* Ook een widget als die van Random House lijkt me veel commerciële mogelijkheden bieden (http://www.readwriteweb.com/archives/random_house_widgets_and_web_services.php)
* Of een wdiget als die van het "Make some noise" muziekalbum van Amnesty International waar je direct tegen betaling de tracks kan downloaden. (http://noise.amnesty.org/site/c.adKIIVNsEkG/b.2881169/k.2CCD/Spread_the_word_Make_Some_Noise.htm)
* inzamelingswidgets als chipin.com of bij presidentiële kandidaten als Rudy Giuliani (http://www.joinrudy2008.com/index.php?section=5&s=onblog)
Ik ben inderdaad ook benieuwd wanneer we concrete cijfers zullen gaan zien van succesvolle widgets: of dat nu geleid heeft tot nieuw geworven supporters/donateurs, meer ingezameld geld, meer verkochte producten of een verhoogde bekendheid van een merk of gebruik van een product als Google, YouTube, Wikipedia.
- woensdag 29 augustus 2007, 8:41
Wat me nog niet duidelijk wordt in het verhaal (ik zie dat logfather in zijn reactie min of meer hetzelfde punt aanhaalt) waarom SL een flop is omdat de media er minder over schrijven? Zij pikken er nog steeds vaak (veelal vrij ongeïnformeerd) de negatieve kanten uit en belichten andere zaken heel wat minder. (ok, voordat de vraag komt hier wat voorbeelden het Burning Life kunstfestival, de diverse educatieve activiteiten van oa NMC, IBM die live tenniswedstrijden in 3D streamt, de juridische kant van aankoop en gebruik van virtuele goederen met de twee rechtszaken van Braag v. LL en Kevin Alderman v. Volkov Cattaneo. Dit zijn allemaal zaken die zich weliswaar in SL afspelen, maar die breder gezien een impact hebben op hoe virtuele omgevingen kunnen dienen als innovator. Het zijn dan ook onderwerpen die meer exemplarisch zijn voor virtuele werelden in het algemeen en de ontwikkelingen die op dat vlak gebeuren. Als (tijdelijk?) belangrijkste platform waar de aandacht op gericht is/was, vervult SL momenteel die rol. Het lijkt me een goede zaak dat media die slechts in hun vocabulaire de extremen top en flop kunnen hanteren, zich weer eens wat minder met SL bezighouden en op zoek gaan naar een volgende fenomeen dat ze in de spotlights willen zetten. Ondertussen gaan de ontwikkelingen in virtuele werelden gewoon door, door hebben we geen hype en top of flop voor nodig.
- woensdag 29 augustus 2007, 8:18
@Carl: persoonlijk vind ik kindsoldaten nog behoorlijk wat anders dan amerikaanse kinderen leren een wapen te gebruiken. En de video speelt juist in op het feit dat dergelijke wanstaltige zaken in een ver-van-mijn-land gebeuren waardoor we er minder door geraakt worden.
@Annet: tuurlijk dat is altijd de vraag zeker voor ideële organisaties. Al lijken me het creëren van awareness voor dergelijke zaken en het koppelen van Warchild aan een dergelijke cause en daardoor het trekken van nieuwe supporters (al dan niet betaald) ook een doel op zich. Bij het werven van fondsen gaat het mi zowel om geldelijke als menselijke 'resources' voor nfp-organisaties.
- dinsdag 28 augustus 2007, 9:08
@Carl: ik begrijp de link met de plug van jouw eigen bericht niet?
@Paul, iets beter lezen. Het artikel waar jij via de Zapruder link aan refereert, laat zien dat sommige mensen in Toronto inderdaad erg geschokt waren omdat ze vonden dat een dergelijk kamp in Canada echt niet kan. De boodschap van de afzender is inderdaad dat zo'n kamp nergens in de wereld echt kan, maar dat het toch gebeurt. En dat we ons daarover zouden moeten opwinden. Ik vind het een prachtig voorbeeld waarmee een nfp maatschappelijk bewustzijn kan creëren via een persoonlijke schok-reactie.De reacties van de voorbijgangers laten in ieder geval zien dat ze daar in geslaagd zijn.
- dinsdag 28 augustus 2007, 8:15
*uitschakelt natuurlijk in de vorige zin.
- zondag 26 augustus 2007, 11:33
inmiddels is er al een firefox plugin ontwikkeld die de overlay advertenties uitschake: http://www.chrisfinke.com/addons/tubestop/
- zondag 26 augustus 2007, 11:32





