Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, http://www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (http://www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. http://www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

recente artikelen van Marc van der Chijs


Online advertising


Social media marketing


  • 4
  • 20992
  • 5845
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Gisteren publiceerde Tencent, het moederbedrijf van instant messenger QQ en SNS/online games site Qzone, haar cijfers over het eerste kwartaal van 2009. En die waren opnieuw zeer indrukwekkend en laten denk ik zien hoe in de toekomst het geld op Internet verdiend gaat worden. Vorig jaar was de omzet van Tencent voor het eerst meer dan 1 miljard dollar, en het ziet ernaar uit dat ze daar dit jaar ver overheen gaan. Met 934 miljoen user accounts (waarvan 410 miljoen actief) zijn ze waarschijnlijk ook het grootste social netwerk op het Internet.

Tencent liet een omzet van USD 366 miljoen zien over de eerste 3 maanden, wat ondanks de recessie een stijging van 20% over het laatste kwartaal van 2008 is en een stijging van 75% over Q1 2008. Van deze omzet is echter slechts 21 miljoen (6%) afkomstig van advertenties. Het overgrote deel komt uit micro-transacties, en daar kan de rest van de Internet wereld nog een hoop van leren.


Online advertising


Mobile marketing


  • 12
  • 23216
  • 5649
  • -
  • -
  • -
  • -

In China word je doodgegooid met reclameuitingen. Overal waar je loopt zie je billboards of LCD schermen met advertenties en op de meest onverwachte plaatsen wordt geadverteerd (zie voor wat voorbeelden dit artikel van Sam Flemming). Ik dacht eigenlijk dat de meeste mogelijkheden wel zo’n beetje benut waren, maar nu komt China Mobile met een innovatie: de ringback tone als advertentie.

Hoe werkt het? Adverteerders maken een korte reclameboodschap en geven deze aan China Mobile. Mensen met een mobiel telefoonabbonnement kunnen deze advertentie downloaden (waar ze gewoon voor moeten betalen!), en vervolgens als standaard ringback tone installeren. Als iemand je dan belt hoort deze persoon niet de telefoon overgaan of een muziek ringtone, maar de reclameboodschap. Degene die gebeld wordt krijgt hiervoor dan 0,03 RMB per keer, met een maximum van RMB 10 per maand (ca. EUR 1,-). Als je RMB 10 per maand ontvangt heb je dus ruim 300 keer mensen die jou bellen gedwongen naar een reclame te luisteren.

De service is op 1 juli in Beijing gelanceerd en er is nog geen promotie voor geweest. Op dit moment worden er dan ook pas zo’n 3000-4000 reclames per dag beluisterd, maar dat zal binnenkort gaan veranderen. Ondanks de zeer lage betalingen van China Mobile ben ik bang dat dit weleens een groot succes zou kunnen worden. Ik kijk er niet naar uit.


Online advertising


  • 2
  • 18322
  • 4058
  • -
  • -
  • -
  • -

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) dat in de meeste Europese landen en in Noord- en Zuid-Amerika lokale branches heeft, bestaat tot nu toe nog niet in Azie. Jan van den Bergh en Liao Wenli van i-merge (in Europa heet dit bureau tegenwoordig Boondoggle) hebben geprobeerd hier een aanzet voor te geven, en deze week was er een eerste bijeenkomst met reclamebureau’s, adverteerders en internetsites. Hoewel ik al een aantal jaren in het Chinese internetwereldje meedraai heb ik toch weer een aantal nieuwe dingen geleerd, en begrijp ik nu ook beter dat het oprichten van een succesvolle IAB in China niet eenvoudig zal zijn.

De bijeenkomst werd gehouden in het kantoor van Tudou.com in Shanghai, met in totaal zo’n 40 verschillende bedrijven. Met name internationale reclamebureau’s, een aantal grote internet portals en de multinationals (de adverteerders) waren aanwezig. Alain Heureux, president van IAB Europe, was speciaal overgevlogen voor dit event en begon met een presentatie over hoe IAB wereldwijd werkt en wat de beste manier is om het ook in China op te zetten. Zijn verhaal zat vol met interessante feiten, zo leerde ik ondermeer dat de internetpenetratie in China met 16% momenteel nog lager dan die van het laagste landen in Europa (Bulgarije en Roemenie). In Nederland is dat ruim 83%, dus er is nog wat ruimte om te groeien in China. Daarnaast liggen de online advertentie uitgaven in China op zo’n 700 miljoen EUR tegen 12 miljard EUR in Europa, terwijl de totale internetpopulatie in beide markten niet veel meer verschilt. Uiteraard zal het nog heel wat jaren duren voordat China op het gemiddelde niveau van Europa zal komen, maar het geeft aan dat er nog enorm veel te verbeteren valt in deze markt.


Social media marketing


  • 5
  • 28991
  • 7040
  • -
  • -
  • -
  • -

Instant messaging en email in ChinaMorgen vertrekt een delegatie van ruim 40 mensen naar Shanghai voor de China Innovatie Reis die Marketingfacts samen met Interimic organiseert. De reis focust onder meer op nieuwe media, en een van de dingen die de groep zeker op zal vallen is dat het internet in China heel anders gebruikt wordt dan in Nederland. Een mooi voorbeeld daarvan is het gebruik van instant messaging (IM), waarover de afgelopen dagen in de Chinese blogopshere door onder meer Kaiser Kuo en Benjamin Joffe geschreven is.

Een overgrote meerderheid van de Chinezen op internet gebruikt IM om met anderen te communiceren. Volgens het laatste China Internet Network Information Center report heeft maar liefst 81% van alle Chinese internetgebruikers een IM client geinstalleerd om te chatten. Ter vergelijking, in de US is dit slechts 40% en zelfs in buurland Zuid-Korea gebruikt maar 48% IM. Daarentegen wordt email weer veel minder gebruikt: slechts iets meer dan de helft van de Chinezen heeft een email account, in tegenstelling tot meer dan 90% in de US en 82% in Zuid-Korea. Hoe komt dit precies en waar gebruikt men IM en email voor?


Mobile marketing


  • 2
  • 24218
  • 10371
  • -
  • -
  • -
  • -

Mobiel internet in China groeit nog sneller dan het gewone internetHet afgelopen jaar steeg het gebruik van internet in China met meer dan 50% naar 210 miljoen internetters. Mobiel internet is echter aan een nog snellere opmars bezig. Volgens het China Network Internet Information Center (CNNIC) zijn er momenteel 50,4 miljoen Chinezen online op een mobiele telefoon. Dat betekent dat 1 op de 4 mensen die online gaan dit (deels) op hun telefoon doen. Een jaar geleden waren dit nog maar 17 miljoen mensen, wat dus een verdrievoudiging inhoudt in 2007. De groei is het sterkst in de zuidelijke provincies Guangdong en Fujian waar respectievelijk 43% en 34% van alle internetters ook mobiel internet gebruikt. Ik ken de cijfers voor Nederland niet, maar het zou me niet verbazen als China hiermee vooruitloopt op Westerse landen.