Zorgen weblogs voor nieuw reclamemodel?

5 januari 2005, 15:16

Weblogs zouden wel eens aanleiding kunnen geven tot een nieuw reclamemodel. Dat schrijft John Battelle in het magazine Technology Review. In dat model krijgen de uitgevers een grotere autonomie ten opzichte van de adverteerders en zullen ze advertenties kunnen uitkiezen die het dichtst bij de interessesfeer van hun lezers liggen. Marc Horckmans van het Belgische weblog Managing21 stuurde mij vandaag zijn samenvatting van het artikel.

“In de traditionele reclame ligt de meeste macht bij de adverteerder,? benadrukt Battelle. “Hij heeft immers de meeste financi?le middelen en bepaalt bij wie hij advertenties plaatst. De consument staat het zwakste, want hij heeft maar te slikken wat de adverteerder en uitgever hem voorschotelen.”

Maar de interactiviteit van het internet doet volgens Battelle ? zelf actief blogger ? een alternatieve economie ontstaan waarin dat onevenwicht wordt gecorrigeerd. “Daarin zal een specifiek marketing model ? Publisher Driven Advertising (PDA) ? mogelijk worden,” stelt hij. “De adverteerder betaalt daarbij alleen indien de advertentie ook echt werkt, terwijl de uitgever zelf autonoom bepaalt welke advertenties hij opneemt.”

Pay-per-click (PPC) was volgens Battelle een eerste stap in die richting. “Voor de adverteerders was het een positieve evolutie, want ze moesten alleen betalen wanneer de internaut daadwerkelijk reageerde, namelijk door te klikken? merkt hij op. ?Maar de uitgevers waren om diezelfde reden minder enthousiast. Bovendien is er het gevaar dat pay-per-click de loyauteit van de lezer ondermijnt.”

Battelle stelt echter dat deze bezwaren met het PDA-model grotendeels kunnen weggewerkt worden. “De adverteerder betaalt nog altijd per klik,” licht hij de PDA-werkwijze toe. “Maar de advertenties worden niet meer op bepaalde websites gezet, maar op het internet vrijgelaten. Daar kunnen ze door online uitgevers worden opgepikt en op hun website geplaatst.”

Dit is volgens Battelle een betere werkwijze dan het PPC-model. “Uitgevers kennen hun lezers immers het best en zullen dan ook de advertenties uitkiezen die het best bij het publiek van de website passen,” zegt hij. “Ze zullen ook zeker geen advertenties plaatsen die hun lezers voor het hoofd stoten.”

Battelle stelt dat in dit stadium van het verhaal de bloggers op de proppen komen. “Zij hebben een geloofwaardigheid en hebben invloed op online communities,” voert hij aan. “Op die manier zijn zij schitterende partners voor de adverteerder. Door de advertenties te plaatsen, geven uitgevers/bloggers immers te kennen dat ze achter de adverteerder en de inhoud van de reclame te staan.”

Battelle geeft toe dat er nog een aantal technologische en economische problemen moeten overwonnen worden vooraleer het PDA-model echt zal kunnen doorbreken, maar voegt er aan toe dat het desondanks een systeem met grote mogelijkheden blijft. “Toen PPC eerst werd voorgesteld, werd het ook weggelachen,” benadrukt hij. “Vandaag is het een sector die 5 miljard dollar waard is.”

Bron:

http://managing21.skynetblogs.be/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Vincent, dank voor de update (heb de links in het bericht verwerkt). Voor zover ik weet zijn hier nog geen voorbeelden van. Zoals Battelle al aangeeft zijn er nog een aantal technische en economische obstakels. Wel komt Google met Adwords/Adsense natuurlijk al aardig in de buurt van dit model.


    5 januari 2005 om 19:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!