• E-mail
    wordt gesponsord door

Zorgeloos mailen met je eigen mailserver: 3 tips om te zorgen dat je nieuwsbrief aankomt

Zorgeloos mailen met je eigen mailserver: 3 tips om te zorgen dat je nieuwsbrief aankomt
, TransIP
@TransIP

Zorgen dat je nieuwsbrief gelezen wordt, is een kunst op zich. Voordat je bij deze stap aankomt, is het essentieel dat je nieuwsbrief bij zo veel mogelijk abonnees in hun inbox terechtkomt. Met een toename aan spammail worden spamfilters steeds strenger in het doorlaten van e-mail en is de aflevering van je nieuwsbrief iets om rekening mee te houden. Bewapen je met deze 3 tips om er zeker van te zijn dat je e-mailnieuwsbrief de eindstreep haalt en in de inbox belandt.

Update 11 november 16:05 uur: Op basis van de discussie in de comments is dit artikel op enkele plaatsen aangescherpt.

1. Een vertrouwd IP-adres

Een belangrijk punt waarnaar spamfilters kijken, is het IP-adres waar een e-mail vandaan komt. Als vanaf een IP-adres vaak spam verstuurd wordt, zal dit adres geblokkeerd worden en komen e-mails niet meer aan op de plek van bestemming. IP-adressen zijn schaars en worden hergebruikt, dus het kan zijn dat jij een IP-adres toegewezen krijgt dat eerder aan een spammer toebehoorde. In dat geval denken spamfilters dat jij ook een spammer bent en is er een kans dat je nieuwsbrieven nooit je abonnees bereiken.

Het is dus belangrijk dat je voorzien bent van een vertrouwd IP-adres. Als je gebruikmaakt van een eigen mailserver, is het onzeker of het IP-adres van die server vertrouwd wordt door spamfilters. Een goede hostingprovider lost dit op door zijn mailserver met goed onderhouden IP-adressen beschikbaar te stellen aan zijn klanten. Dit wordt ook wel een mailservice genoemd. Dankzij een mailservice heb je minder zorgen over nieuwsbrieven die niet aankomen.

2. Een goede reputatie als verzender van e-mail

Naast een vertrouwd IP-adres heb je ook een goede reputatie nodig voor het verzenden van e-mail. Als je bekendstaat als de belhamel van het internet, zal een spamfilter extra voorzichtig zijn met het doorlaten van je nieuwsbrieven.

Als een spamfilter doorheeft dat je e-mails verstuurt naar verdachte adressen of ziet dat mensen je vaak als spammer rapporteren, zal je reputatie fors omlaaggaan. Let op de volgende punten als je dit wilt voorkomen.

Dubbele toestemming vragen

Bij dubbele opt-in moet iemand nadat hij toestemming heeft gegeven op je website om nieuwsbrieven te ontvangen dit nogmaals geven via het e-mailadres dat hij heeft achtergelaten. Op deze manier ben je er zeker van dat je nieuwe abonnee een bestaand e-mailadres heeft opgegeven.

Als je namelijk een e-mail verstuurt naar een niet-bestaand adres wordt deze direct naar je teruggestuurd. Dit wordt een ‘hard bounce’ genoemd en als dit vaak voorkomt, kunnen spamfilters je aanmerken als spammer. Via een dubbele opt-in voorkom je dat er meerdere nieuwsbrieven worden verstuurd die een hard bounce veroorzaken.

Hou je mailinglijst actueel

Verwijder de adressen van mensen die zich hebben uitgeschreven of eerdere nieuwsbrieven als spam hebben gerapporteerd. Deze mensen zijn niet geïnteresseerd in je nieuwsbrief en ze blijven storen met nieuwe e-mails kan tot klachten leiden die je reputatie schaden. Abonnees die langer dan een half jaar je nieuwsbrieven niet meer openen, kun je opnieuw benaderen met een nieuwe kennismaking. Als dit niet werkt, overweeg dan om ze te verwijderen.

Stuur relevante nieuwsbrieven

Spreek je in een nieuwsbrief een klein deel van je lezers aan, stuur hem dan niet naar je hele mailinglijst. Hiermee voorkom je dat een grote groep abonnees je als spammer aangeeft omdat de nieuwsbrief niet relevant voor hen is.

Let op de inhoud van je nieuwsbrief

Spamfilters letten in de tekst van een e-mail op meerdere factoren om te bepalen of er sprake is van spam. Een van die factoren is het overmatig gebruiken van spamachtige woorden als "free", "dear" en "million". Veel spamfilters geven je ook de optie Nederlandse woorden toe te voegen waarop gelet moet worden. Dit betekent niet dat je dit soort woorden helemaal niet meer mag gebruiken, maar kijk wel uit met overmatig gebruik.

Ook het misbruiken van interpunctie en hoofdletters of het gebruiken van te veel afbeeldingen en te weinig tekst zijn factoren waarop je moet letten in de inhoud van je nieuwsbrief.

3. Authenticatie toepassen

Spammers mailen vaak vanaf domeinnamen die niet van hen zijn. Om dit te voorkomen, controleren spamfilters of jij wel bent wie je zegt dat je bent.

Een vorm van authenticatie is een SPF record (sender policy framework). Hiermee wordt gekeken of je mailserver gemachtigd is om vanaf een bepaalde domeinnaam e-mails te versturen. Als een spamfilter doorheeft dat een e-mail is verzonden vanaf een mailserver die niet in het SPF record staat, bestaat de kans dat jij de e-mail niet verzonden hebt. Een spamfilter is dan extra voorzichtig met het doorlaten van je e-mail.

Een andere vorm van authenticatie is DKIM (domain keys identified mail). Hierbij wordt een digitale handtekening met je e-mail meegestuurd die alleen jij als verzender kunt zetten. Een spamfilter kijkt of deze handtekening klopt, zodat het zeker is dat een e-mail rechtstreeks van jou afkomstig is en niet onderweg is gewijzigd door een spammer.

Het is verstandig deze vormen van authenticatie in te stellen op je mailserver. Je hostingprovider kan je hiermee helpen.

Zorgeloos mailen

Bijna de helft van alle e-mail is spam. Spamfilters hebben er een dagtaak aan om al die spam eruit te vissen en te zorgen dat een inbox schoon blijft. Om dit te realiseren, wordt gebruikgemaakt van steeds strengere en geavanceerdere technieken. Hou hier rekening mee als je er zeker van wilt zijn dat je nieuwsbrieven goed aankomen.

Door de hierboven besproken tips toe te passen, ben je goed op weg naar de inbox van je abonnees en is de aflevering van je nieuwsbrief meteen een zorg minder.

Credits afbeelding: TransIP, licentie: Alle rechten voorbehouden

Geplaatst in

Delen

0
1


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Hoi Akif,

    Deliverability is super belangrijk. Daarom is het ook belangrijk om mensen goed te informeren.

    1. Als we het hebben over nieuwsbrief verzending, is er slechts een zeer klein deel van de verzenders die dit via een eigen server doet. In meeste gevallen wordt een SaaS oplossing of smtp email relay gebruikt, waar ook deliverability wordt gemonitord. Hier is een artikel die het verschil uitlegt: http://www.emailvendorselection.com/a-low-cost-smtp-vs-a-full-featured-esp-which-should-i-choose/

    Je eerder kijken naar het werken met de juiste aanbieder van die service, IP adres krijg je toegekend.

    De meeste kleine verzenders zitten op een shared IP en hebben (dus) geen eigen IP adres, maar een IP die is gedeeld met meerderen.\

    2. Authenticatie wordt ingesteld op de Name server, niet de mailserver, daarom moet he dus inderdaad je hostingprovider hebben ;)

    3. Het vragen om een dubbel opt-in voorkomt geen hard bounces. Het opt-in bericht bounced namelijk net zo hard als de eerste email. Met goed bouncemanagement is er op dat gebied dus geen verschil. Wel kan het zijn dat er misbruik van het inschrijvingsformulier is, of dat het niet 100% duidelijk was dat er een opt-in werd gegeven. Daar is de dubbel opt-in wel goed voor.

    4. Er is geen enkel bewijs dat woorden zoals "gratis" leiden tot filtering door spamfilters. Dit is een hardnekkige mythe. Laura Atkins is een van de meest gerespecteerde deliverability specialisten ter wereld. Ik zou je aanraden om dit artikel te lezen: https://wordtothewise.com/2016/05/can-we-put-the-free-myth-to-bed/ en in dat geval gaat het zelfs nog om engelse woorden. Als je dit kan aantonen (met feiten) hou ik me aanbevolen, maar dit is een groot misverstand. Mocht dit nog veranderd kunnen worden het artikel, graag want elke keer als het weer wordt gelezen houd die misvatting zichzelf in ere.

    geplaatst op
  • Hi Jordie,

    Fijn dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Hierbij enkele opmerkingen als reactie hierop.

    1. Alhoewel je gelijk hebt, is dit artikel gericht op mailen via een eigen server. Dit is nu duidelijker gemaakt door het te vermelden in de titel, zodat hier geen verwarring over kan ontstaan.

    2. Ik wil de term nameserver ontwijken omdat het niet eerder genoemd is en verwarring kan veroorzaken. Maar technisch is het inderdaad de nameserver, dit is aangepast.

    3. Bij dubbele opt-in heb ik wat anders willen zeggen. Het opt-in bericht bouncet inderdaad, maar daarna worden er geen nieuwsbrieven meer verstuurd door een gebrek aan toestemming, wat meerdere hard bounces voorkomt. Zonder opt-in zou je niet 1, maar tientallen hard bounces hebben afhangende van de frequentie van je nieuwsbrieven.

    4. Met het vierde punt ben ik het niet helemaal eens.

    In het artikel koppelt Laura de regels X-Spam-Flag: NO en een score van -7.2 aan het feit dat SpamAssassin niet let op spamwoorden. Dit zijn de totaalwaarden die een opsomming zijn van tientallen factoren. Een NO-resultaat en een negatieve totaalwaarde impliceert niet meteen dat er niet gelet wordt op spamwoorden.

    Bovendien is dit een nieuwsbrief van Blizzard waarvoor ze ingeschreven staat, wat ook invloed heeft op het niet markeren van de e-mail als spam, zie hiervoor de score BAYES_00=1.9 en het volgende citaat:
    “Conversely, if a user receives a regular newsletter from a fitness club, and one issue makes reference to diet pills and weight loss (which would normally flage the message as spam), the Bayesian algorithm will assign a lower score to it.” https://wiki.apache.org/spamassassin/Rules/BAYES_00

    Daarnaast zegt ze in haar vorige post iets anders over het gebruiken van spamwoorden: https://wordtothewise.com/2012/01/content-trigger-words-and-subject-lines/

    Ze zegt: 'Words in the subject line are not used for filtering in any sane filter.' Maar waarom is er dan een plugin die precies dit doet? https://wiki.apache.org/spamassassin/Rules/SUBJECT_IN_BLACKLIST

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.