Zoekmachines weten meer van u dan u denkt

13 december 2002, 12:08

Elke dag krijgen de drie grote zoekmachines op het internet zo’n 350 miljoen vragen binnen en dat aantal zal blijven stijgen met het aantal computerbezitters. Maar over de vraag wat er met die elektronische archieven kan gebeuren, maken steeds meer mensen zich zorgen, zo schrijft de Sunday Times.

Dat het internet een schitterend middel is om over elk denkbaar onderwerp informatie te krijgen, zal niemand ontkennen. Hoe nuttig, blijkt ook uit het gigantische aantal ‘searches’ dat de drie grote zoekmachines Yahoo, Google en Lycos, dagelijks verwerken. Maar al die handelingen worden wel opgeslagen. En ze vertellen het een en ander over degene die een ‘search’ heeft gedaan. In veel gevallen bieden de gegevens waarover de drie zoekmachines beschikken een interessant beeld van de culturele veranderingen in de wereld.

Dat bij Yahoo vorige week vooral werd gesurfd naar sites over rappers Eminem en Nelly Tupac is gewoon aardig om te weten, en wie zo’n muzikaal icoon heeft opgevraagd, zal daar geen problemen mee krijgen. Dat volgens de gegevens waarover Lycos beschikt Las Vegas de stad is waar het meest naar gezocht wordt, kan ook geen kwaad.

Problematischer is dat de operatoren van die zoekmachines zich bewust zijn van de gigantische commerci?le mogelijkheden die ze in hun archieven hebben. Zoals blijkt uit de slogan waarmee Yahoo reclame maakt voor zijn database Buzz Index: dit kan het meest geduchte wapen worden in uw marketingarsenaal, aangezien wij een uniek beeld kunnen geven van de trends en interessen van miljoenen mensen. Een beeld dat geld waard is voor heel wat bedrijven.

Sinds kort is daar nog een ander privacyprobleem bijgekomen. De regering-Bush heeft, in de nasleep van 11 september, besloten een gigantische database samen te stellen waarmee terroristen gedentificeerd moeten worden. Dat ‘Total Information and Awareness Programme’ zal ook gaan graven in internetbestanden, kredietkaarten en medische dossiers. Hou daar dus rekening mee wanneer u, uit gewone wetenschappelijke nieuwsgierigheid natuurlijk, een woord als anthrax opgeeft aan uw zoekmachine.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!