Zoekmachines belangrijk in aankoopproces

1 februari 2004, 10:43

We kunnen dit niet vaak genoeg benadrukken. Een overgroot deel (84%) van de Nederlandse internetters heeft in het afgelopen halfjaar via internet informatie over een te kopen product gezocht. Driekwart daarvan deed dit met behulp van zoekmachines. Er wordt dan gezocht naar websites van aanbieders (49%), achtergrondinformatie (48%) en sites met vergelijkingsmateriaal (44%).

Deze resultaten zijn afkomstig uit de Nationale Search Engine Monitor, een gezamenlijk onderzoek van online marketingbureau Checkit en internetonderzoeksbureau R&M Interactive dat tweemaal per jaar wordt gehouden. Er werden 1.522 internetgebruikers ondervraagd over hun zoekgedrag. Deze steekproef vormt een representatieve afspiegeling van Nederlandse internetters. Ruim 70% van de internetgebruikers geeft aan in het afgelopen halfjaar door het gebruik van een zoekmachine andere aanbieders te hebben leren kennen.

63% zegt geen moeite te hebben met banners en betaalde links die verschijnen in het zoekresultaat van zoekmachines. Een belangrijke voorwaarde bij deze acceptatie van banners en betaalde links is dat het onderscheid tussen het reguliere zoekresultaat en gesponsorde zoekresultaat duidelijk moet zijn.

Bron:

http://www.sales-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!