Zoekmachine Ilse in het nieuw

   10 april 2006    @remivanbeekum    6752 x bekeken

(Ilse Weblog) Deze ochtend gaan we over naar de nieuwe look&feel voor ilse.nl.

De homepage en zoekresultaatpagina hebben binnen de bestaande stijl een nieuw uiterlijk gekregen welke beter aansluit bij de hernieuwde focus op ilse.nl als zoekdienst voor Nederland.

De portal ilse.nl is gereduceerd tot een homepage met diverse zoekresultaatpagina’s. De homepage bestaat voorlopig uit een zoekbalk, een aantal zoektips en nieuws headlines. De voornaamste zoekresultaatpagina (zoeken op internet) heeft een frisser uiterlijk gekregen wat de gebruiker beter in staat moet stellen snel resultaat te krijgen. Lees verder

Gepost in: E-business, Online PR & Branding, Zoekmachine marketing

Over de auteur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

, Storm Marketing Consultants

Als Chief Operations Officer bij Storm online marketing consultants draag ik de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en kwaliteit van onze dienstverlening en geef ik leiding aan onze consultants. Al in 2003 ben ik het online marketing vak ingerold.

44 Reacties

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Dennis Sievers, Webiteers B.V.

Laten we voorop stellen dat er eindelijk een beetje snelheid in de machine zit. Dat is al een hele verbetering op zich. Wat betreft de resultatenlijst ben ik nog steeds van mening dat het wat druk en onoverzichtelijk overkomt, maargoed, daar moet ongetwijfeld het grote werk nog aan gedaan worden.

Er gebeurt in elk geval eindelijk iets..

geplaatst op 10-04-2006 om 14:01 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Krijn Hoetmer

En weer een 'failed redesign' erbij, hoera :)

geplaatst op 10-04-2006 om 15:01 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Maximale Hypotheek

De zoekmachines blijven bezig.. Nu is Ilse in het nieuw, MSN is druk bezig met beta-testen van het nieuwe systeem, google kocht er vandaag een nieuwe zoektechniek bij..

Ik ben benieuwd hoe het marktaandeel verdeeld is begin 2007.. Wordt spannend iig.. Ik denk dat google wel een flink aandeel gaat verliezen in ieder geval..

geplaatst op 10-04-2006 om 15:38 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Vincent

Ik ben voor! Ziet er goed uit. Functioneel. En snel. Perfecte combi tussen zoeken en nieuws van NU. Goede stap zo lijkt me.

geplaatst op 10-04-2006 om 15:53 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Rene

Kweenie, zo'n 80% van de informatie op het scherm is toch weer dingen die ik niet wil als ik ga zoeken. Die 'zoektips' zijn wat random dingen. Als ik een pizza wil dan type ik wel pizza in, dat hoeft mij niet in een lijst van 20 andere willekeurige dingen te worden voorgehouden. Nieuws is nieuws. Ik wilde geen nieuws, ik wilde zoeken.

De gidsen kan ik me iets bij voorstellen. Het doet een beetje ouderwets aan, maar heeft een praktische waarde, staat er niet te opdringerig en onderscheidt Ilse met nationale merken van Google.

Verder valt bij het zoeken meteen weer de bevoordeling op van de eigen startpagina's, adverteerders etc. Zoek maar eens op 'vacatures'. Je kunt diep scrollen naar de eerste neutrale link die iets met dat zoekwoord te maken heeft. Afknapper.

geplaatst op 10-04-2006 om 16:54 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Marco Derksen, Upstream

Vind de nieuwe vormgeving en de zoekmogelijkheid absoluut een vooruitgang. Nu de index zelf nog want als je zoekt op marketingfacts kom je uit op niet (meer) bestaande mediafact-pagina's!?

geplaatst op 10-04-2006 om 16:59 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Erik van Roekel, ING Groep

't zal wel aan mij liggen, ik ben niet echt enthousiast, maar was nimmer een ilse-fan

Mijn eerste indruk als ik de pagina open is niet van hé dit is een zoekmachine. Die zoekbalk is erg "dik aangekleed" met zaken waar ik niet op zit te wachten.

Ik zie onder de zoekbalk een rijtje:
Nieuw 1. Iran 2. ziekenhuizen 3. bingo etc.
Ik heb geen idee wat dit te betekenen heeft.Helemaal niet als ik klik op iran en vervolgens krijg "Helaas; ilse heeft voor je gezocht, maar kon geen sites vinden die overeenkomen met jouw zoekopdracht." dan ben ik het spoor bijster. En ik snap ook "Nieuw" niet in deze zin. Nieuw ten opzichte van wat?

Doe je een zoekopdacht, wijzigt plotseling het rijtje nieuw. Klik je op een item, dan geef je een zoekopdracht met dat item. Maar wat is er dan Nieuw aan in deze versie?

Daaronder links met Gerard Reve, Sodoko etc. zijn dat de recent zoekopdrachten? De meest uitgevoerde opdrachten van vandaag? Vanmiddag? Deze week? Ik denk het wel, maar dan is de link "Ilse vernieuwd" een vreemde eend in de bijt die qua usability daar dan niet thuis hoort.

Stel ik weet niet wat familiefilter betekent dan heb je pech, want je vind nergens een uitleg.

Video is hot, maar ik kan nog steeds alleen op afbeeldingen zoeken?

Maar zoals gezegd ik ben geen ilse-fan.

geplaatst op 10-04-2006 om 17:53 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Heini van Bergen

Absoluut een verbetering, al is het alleen de snelheid maar. Verder ziet het er ook een stuk minder commercieel uit (index pagina tenminste), wel jammer dat je verwacht op een veelgezocht resultaat te klikken, maar dan op een goudengids listing uitkomt (trefwoord: Pizza Amsterdam).

Links naar wikipedia.ilse.nl zijn verrassend, niet objectief natuurlijk, maar wel informatief. Ben benieuwd of ze met deze nieuwe aanpak weer wat marktaandeel terug kunnen winnen.

geplaatst op 10-04-2006 om 19:30 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Barry Kampstra, Daisycon

Vreemde zaken. Tot en met vanochtend had ik voor www.gsmplaza.nl een link op de voorpagina van Ilse, deze is met het redesign ineens verdwenen. Vreemd dat je als adverteerder niks hoort en ineens weg bent, maar goed, het verbaast me nou ook niet echt gezien het accountmanagement bij Ilse... Alleen voor die 50 bezoekers per dag jammer dat ze nou niet bij mij uitkomen :-)

geplaatst op 10-04-2006 om 19:52 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Ray

Ze hadden beter iets aan de zoekmachine zelf kunnen doen...

Een aantal sites al maanden geleden opgegeven, maar staan er nog steeds niet in.

geplaatst op 10-04-2006 om 19:58 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Maarten Roelofs

Barry,

wou je nou beweren dat alle bezoekers doorklikten naar gsmplaza?

geplaatst op 10-04-2006 om 20:09 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Barry Kampstra, Daisycon

Maarten, het lijkt er wel erg op. Hoewel, als ik http://www.alexa.com/data/details/traffic_details?q=&url=ilse.nl mag geloven dan hebben ze wel iets meer dan 50, maar voor adverteerders zat er niet echt meer in helaas...

PS. Nog 42 dagen :-)

geplaatst op 10-04-2006 om 20:23 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter W., Het Media Loket

geef mij die oude ilse maar. die wist mediaonderzoek.nl keurig te vinden. de nieuwe heeft daar zeer veel moeite mee. sterker: volstrekt onvindbaar . . .

geplaatst op 10-04-2006 om 21:11 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Ralph Bom, Onstuimig Interactieve Communicatie

Waarom zoekresultaten in een nieuw venster openen?
Ilse, welkom in de wereld die 'tabbed browsen' heet: ik heb geen 20 schermen meer openstaan.

geplaatst op 10-04-2006 om 21:16 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Lammert Postma, Informaat

Aan de ene kant vind ik het sterk en gedruft. Er mag zeker een alternatief zijn voor Google. Aan de andere kant denk ik dat het een onbegonnen zaak is en dat men nu juist alleen maar voor Google zal gaan. Want wat is nu de meerwaarde van Ilse?

De focus gaat nu volledig liggen op de zoekresulaten en zoals in deze commentaren al valt te lezen is daar nog veel te verbeteren. Met name de vindbaarheid en indexatie van websites en de User Interface.

Misschien moeten ze zich extra gaan richten op nationale zoekresultaten. Op welke manier weet ik niet maar Google nabouwen lijkt me onbegonnen werk. Je moet niet volgen maar leiden.

geplaatst op 10-04-2006 om 21:30 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter Bonjernoor, Zaph Webdevelopment

@Ray - ik heb mijn site de afgelopen 2 jaar al iets van 10 keer aangemeld zonder enig resultaat...

Sorry, ilsemedia-mensen, maar ilse zuigt.

geplaatst op 11-04-2006 om 07:44 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Nils

@ all:
dank voor de feedback. Een deel ervan is zeer terecht en gaan we zsm verwerken (de usability opmerkingen van E v Roekel, en klachten over aanmeldingen).

De websearch is sowieso een punt van aandacht waar we binnen niet al te lange termijn verbetering willen realiseren. Dit niet met als doel hierin "beter" te worden dan internationale spelers, maar wel om _anders_ te zijn dan zij. Er is simpelweg behoefte aan een op Nederland gericht alternatief.

Het "beter" zijn zoeken we dan ook niet in de WWW index, maar juist andere onderdelen van de zoekdienst welke verder aansluiten bij de behoefte van Nederland. Een eerste stapje hopen we te hebben gezet met een "search vertical" voor wikipedia.

geplaatst op 11-04-2006 om 08:19 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Krijn Hoetmer

Ik heb mijn sites nog nooit bij Ilse (of welke zoekmachine dan ook) aangemeld en toch staan ze erin. Sites handmatig toevoegen zuigt pas :) Als je site (goed) gelinked wordt en correct opgebouwd is, komt 'ie er vanzelf toch wel in.

geplaatst op 11-04-2006 om 08:26 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Barry J

Volgens mij weten de meeste mensen niet hoe ze of waar ze moeten zoeken.

@Peter W.
waarom zou je in godsnaam op mediaonderzoek.NL gaan zoeken? Zou je die niet gewoon in je browserbalk typen als je de naam al kent?

@Rene & Henri van Bergen:
Als je op zoek bent naar een pizza, waarom ga je dan niet meteen naar telefoon- of gouden gids.nl?

geplaatst op 11-04-2006 om 09:38 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter W.

@Barry J: ik check daarmee of ilse mijn site wel kan vinden. 'k heb dat ook gedaan met 'mediaonderzoek', maar ook daar gaat het fout.

geplaatst op 11-04-2006 om 09:44 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Krijn Hoetmer

@Peter W:
Kijk voor de grap 'ns naar de broncode van je site. Zoekmachines worden daar (ook) niet echt vrolijk van :) Klik even rond op Google (die ook moeite heeft met je site). Er zitten hier vast genoeg SEO toko's mee te kijken die precies weten wat je moet doen :)

geplaatst op 11-04-2006 om 09:51 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter W.

ik laat me als simpele blogger graag adviseren!!

geplaatst op 11-04-2006 om 09:57 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Krijn Hoetmer

Nette URI's, semantische (eventueel validerende) HTML, nette titels en een paar inkomende links. En dan krijg je zoiets als dit. Succes! :)

geplaatst op 11-04-2006 om 10:08 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter Bonjernoor, Zaph Webdevelopment

@Krijn - ik heb mijn sites ook nooit ergens hoeven toevoegen, alleen blijft ilse mij stelselmatig negeren. Als je op ilse zoekt naar 'zaph.nl' vind je alle sites waar vandaan verwezen wordt, maar mijn site zelf staat er niet tussen. Veel links vanaf crossmediaforum.nl, waar zo'n beetje alle 90 posts geindexeerd zijn, en niet een vanaf higherlevel.nl waar ik inmiddels bijna 500 posts heb.

Voor de half dozijn aanmeldingen bij de webdesign startpagina geldt overigens hetzelfde resultaat - nop.

No, I'm not impressed. Wellicht dat een van de ilsemedia-mensen uit kan leggen hoe dit komt?

geplaatst op 11-04-2006 om 10:48 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Barry J

@Peter Bonjemoor:
En al zóu je gevonden worden op 'Zaph.nl', wat is daar dan de waarde van? Zorg dat je dan op andere termen gevonden wordt.

En trouwens, 'n website die één keer in het half jaar iets nieuws te vertellen heeft... Waarom maak je geen folder?

geplaatst op 11-04-2006 om 11:59 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter Bonjernoor, Zaph Webdevelopment

@Barry - dat is om te testen of ik uberhaupt in de zoekmachine voorkom. Als ik op die zoekterm al niet gevonden wordt, dan al helemaal niet op enig andere zoekterm.

Die andere opmerking van je is erg stoer!

geplaatst op 11-04-2006 om 13:05 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Barry J

@Peter B
Waarom zou jouw site wel belangrijk zijn voor iemand anders, als je er zelf zo weinig aandacht aan besteed? Als je in één jaar tijd maar tot 4 minuscule nieuwsberichten kan komen, is er iets behoorlijk mis. Het spijt me zeer, maar ik zou met jouw site echt niet gevonden willen worden. Of hopen dat bezoekers niet op hun eerste indruk afgaan.

geplaatst op 11-04-2006 om 17:54 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter Bonjernoor, Zaph Webdevelopment

Is het niet in je opgekomen dat die nieuwsberichten misschien niet het belangrijkste aan de site zijn?

Ik heb een webdevelopment bedrijf en ik wil potentiele klanten informaren over wat ik voor ze kan betekenen. De berichtjes zijn meer een kleine aanvulling op het verhaal.

Heb je dat nou echt volledig gemist, of probeer je alleen maar vervelend te zijn?

geplaatst op 12-04-2006 om 08:41 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Barry J

Peter,
jij vertelt anno 2006 met een statische website dat je klanten een site moet hebben met dynamische content. Je bent vast een prima programmeur, maar van communicatie heb je weinig kaas gegeten. Je spreekt van een "visitekaartje op internet", daar staat het telefoonboek vol mee.

Jouw 'kleine aanvullingen op het verhaal' zijn oud! Het is niet onwerkelijk dat mensen gaan denken dat je in één jaar 4 dingen hebt ontplooid. Dit lijkt niet op een bedrijf dat lekker actief is, maar zit te wachten tot er eens iets voorbij komt. Mond-tot-mond communicatie is vast het belangrijkste medium voor je. Dat is helemaal niet erg, maar vergeet je site niet.

Ik kan me voorstellen dat je je aangevallen voelt, jouw website is iets persoonlijks en je bent er vast heel tevreden mee. Toch is het niet erg om er een ander tegenaan te laten kijken en probeer opmerkingen als deze als waardevolle tips te zien.

geplaatst op 12-04-2006 om 09:25 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter Bonjernoor, Zaph Webdevelopment

Laten we het er op houden dat ik blij ben dat mijn klanten lang niet zo kritisch mijn website geanalyseerd hebben als jij, maar meer naar de inhoud gekeken hebben en toch gewoon contact hebben opgenomen.

Ik snap je opmerkingen en kritiek wel, maar ik vind deze overdreven negatief. Los van het feit dat ze natuurlijk erg weinig met mijn oorspronkelijke bericht te maken hebben.

geplaatst op 12-04-2006 om 11:49 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Barry J

Jouw opmerking ging over gevonden worden via Ilse.nl. Ik heb me afgevraagd waarom een website die al in tijden niets nieuws heeft te melden, gevonden zou moeten worden.

Het is vooral de opmerking "Sorry, ilsemedia-mensen, maar ilse zuigt", waar mijn nekharen van overeind gaan staan.

geplaatst op 12-04-2006 om 12:15 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Tim

Heb zelf Ilse eigenlijk nooit gebruik, ik moet zeggen dat ze d'r nu wel een stuk beter uitziet, alleen zoals nieuws en 'ook gezocht' hoeft van mij niet. Bij de resultaten valt mij alleen de hoofdtitels op..vreemd

geplaatst op 12-04-2006 om 12:30 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter Bonjernoor, Zaph Webdevelopment

Barry, er is een levensgroot verschil tussen gevonden worden, en de noodzaak daartoe.

Maar goed, je negativiteit komt dus niet zozeer door mijn website, maar door een enkele wat ongenuanceerde opmerking, die je overigens inhoudelijk verder niet aansnijdt.

Misscihen kun je daar je mening eens over geven - hoe kwalitatief een zoekmachine is die een bepaalde website compleet negeert, terwijl er wel enkele tientallen links naar die website toe in de index terug te vinden zijn.

Of over het feit dat ilse de mogelijkheid biedt een website aan te melden, waarna de mededeling volgt dat deze binnenkort geindexeerd zal worden, terwijl daarvan in mijn logfiles ten enen male niets terug te vinden is.

Wat zegt dit fenomeen over de betrouwbaarheid van de zoekresultaten van ilse? Heb ik misschien niet een klein beetje gelijk als ik me daar negatief over uitlaat?

PS - werk je bij ilsemedia?

geplaatst op 12-04-2006 om 12:55 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Barry J

Nee, ik werk niet bij Ilsemedia maar bij een webbureau. Ik word moe van mensen die alleen zoekmachines zien als hèt medium waarmee je een site promoot. Zorg er nou eens voor dat je op een spraakmakende manier onder de aandacht komt en kijk eens wat dat voor een resultaat geeft.

Dat Ilse jouw pagina negeert, zegt in mijn optiek meer over jouw site dan over Ilse. Op jouw site gebeurt nauwelijks iets, dus zal de info niet belangrijk zijn. Zorg dat je iets te vertellen hebt en mensen zullen gaan luisteren. Als je niets nieuws te vertellen hebt, wat is dan jouw waarde? Als je zelf in een totaal vacuüm zit, hoe kun je dan zeggen dat iets anders zuigt?

Als Ilse zegt dat ze je indexeert en vervolgens niet doet, is niet netjes. Daar heb je gelijk in.

Maar waarom zou je op de resultaten van één zoekmachine afgaan? Ik gebruik de laatste tijd www.zoeken.nl, moet je ook maar eens proberen.

geplaatst op 12-04-2006 om 14:38 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter Bonjernoor, Zaph Webdevelopment

Ho, ho, nou moet je me geen dingen in de mond gaan leggen. Wanneer heb ik gezegd dat zoekmachines hèt medium zijn om een site te promoten?

Wat ilse betreft ben ik het toch nog steeds niet met je eens. Als de site niet/minder interessant zou zijn, zou hij lager in de resultaten voorkomen. Waarom kom ik in alle andere zoekmachines, inclusief zoeken.nl, dan wel voor? Over het al of niet iets nieuws te vertellen hebben - voor mensen die mijn site nog nooit gezien gezien hebben is de hele site nieuw.

En wat is dat met die flauwe opmerking over totaal vacuum? Beetje last van een ego?

geplaatst op 13-04-2006 om 08:11 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Krijn Hoetmer

Wat een gezelligheid hier :)

geplaatst op 13-04-2006 om 10:21 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Barry J

Jouw vacuüm slaat op een ontzettende berg onnozelheid. "Voor mensen die mijn site nog nooit gezien gezien hebben is de hele site nieuw." Je hebt helemaal gelijk: een krant van 100 jaar kan nieuw zijn. Maar is het daardoor ook actueel?

Sorry dat ik de discussie met je ben aangegaan. Als jouw website niets meer hoeft te zijn dan statische informatie: prima. Weg met dynamische sites! terugkerende bezoekers? Nergens voor nodig! Pas als iedereen 'm heeft gezien hoeft er iets te veranderen! Schande dat Ilse jouw topsite niet indexeert!

geplaatst op 13-04-2006 om 14:45 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter Bonjernoor, Zaph Webdevelopment

Wow...je hebt echt problemen, he?

Lighten up! :o)

geplaatst op 13-04-2006 om 19:17 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Barry J

Nee hoor, ik heb geen problemen. Ik was lachend van mijn stoel afgevallen, om jouw opmerking dat jouw site nieuw is voor nieuwe bezoekers. Wat een bijzonder opmerkelijke gedachte. Ik veeg nu nog de tranen uit mijn ogen.

Niet te hopen dat je dit weekend met eieren zoeken een ei van vorig jaar tegenkomt. Pas op Peter: "nog niet gezien, dus nieuw" gaat ook dan niet op.

(Ik zit nog steeds lachend achter mijn computer, hoor!)

geplaatst op 14-04-2006 om 15:47 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter Bonjernoor, Zaph Webdevelopment

Je hebt een opmerkelijk en behoorlijk uniek gevoel voor humor, maar ik ben toch min of meer blij dat ik je de paasdagen met een lach in heb kunnen laten gaan.

Doe me een lol - reageer de volgende keer op dingen die geplaatst zijn, en ga er geen ongerelateerde persoonlijke obervaties bij halen terwijl je de inhoudelijke opmerkingen van anderen volledig negeert - dat zorgt er niet alleen voor dat de reakties op zo'n bericht on-topic blijven, maar het komt ook een stuk volwassener over. Succes alvast!

Oh, en sorry - ik doe als overtuigd heiden niet aan pasen, dus je onovertroffen spitsvondige grap over die eieren zal helaas niet doorgaan!

geplaatst op 14-04-2006 om 20:50 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Marco Derksen, Upstream

Peter en Barry, zullen we de discussie maar eens ophouden en binnenkort een biertje gaan drinken?

geplaatst op 15-04-2006 om 08:01 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Peter Bonjernoor, Zaph Webdevelopment

Ja, dat lijkt me een goed plan. Zeg maar waar en wanneer! ;-)

geplaatst op 15-04-2006 om 08:58 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

FRANSAMSTERDAM

Ik volsta met te verwijzen naar een van mijn logjes. En doe het nog in mijn broek van het lachen.
klik

geplaatst op 30-04-2006 om 18:46 uur

Zoekmachine Ilse in het nieuw

Marco Derksen, Upstream

Die is inderdaad heel sterk Frans; wellicht tijd voor ilse om en de index en het algorithme eens flink onder de loep te nemen!

geplaatst op 30-04-2006 om 18:50 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.