Zo track je AdWords crossdevice conversion via Google Tag Manager

16 maart 2017, 14:00

Veel online marketeers gebruiken Google Analytics (GA) om het verkeer van hun website te analyseren. Een van de functies hiervan is het verkrijgen van inzicht in de bezoekers die een bepaald doel behalen, zoals een aankoop of verzonden contactformulier. Dit wordt gedaan via de Doelen. Deze zijn eenvoudig in te stellen, vooral wanneer de bedankpagina een losse URL heeft.

Bijkomend voordeel voor wie ook AdWords wil gebruiken, is de mogelijkheid om GA-doelen als conversie te meten in AdWords. Dit is een eenvoudige manier, omdat je dan niet ook nog de AdWords conversion trackingcode hoeft te plaatsen.

Webshops die die e-commercetracking in GA gebruiken, kunnen de transacties en de transactiewaarde meten in AdWords. AdWords toont per campagne, advertentiegroep, zoekwoord, et cetera wat het heeft opgeleverd.

Conversies importeren via GA werd hierdoor in de meeste gevallen de beste en meest gemakkelijke oplossing. Misschien is dit voor jou nu echter niet het geval.

Crossdevice conversions

In 2013 lanceerde Google crossdevice conversions. Hiermee worden conversies gemeten waarbij iemand eerst op het ene apparaat op de advertentie klikt en daarna via een ander apparaat converteert.

Zeker wanneer je een product of dienst aanbiedt waarbij bezoekers even willen nadenken voordat ze tot actie overgaan, kan dit interessant zijn. Iemand oriënteert zich op zijn mobiel en gaat later op de dag over tot een aankoop via de computer. Volgens Google eindigt 90 procent van de mensen op een ander apparaat dan waarmee hi of zijj begon. Standaard zou AdWords deze conversie niet meten, maar met crossdevice conversions zou dit wel het geval moeten zijn.

Hoe crossdevice conversions werkt

Als eerste kijkt Google naar het aantal klikken op een advertentie van gebruikers die zijn ingelogd en het aantal dat daarvan uiteindelijk converteerde. Hierdoor heeft Google een hoeveelheid crossdevice conversions van ingelogde gebruikers en weet Google het percentage klikken en conversies van ingelogde gebruikers.

Op basis van deze data maakt Google een model om het totaalaantal crossdevice conversions te berekenen. Stel dat Google bij een website 10 transacties heeft gemeten van ingelogde gebruikers, dan kan het uiteindelijk getoonde crossdevice conversions uitkomen op bijvoorbeeld 15.

Van het getoonde aantal crossdevice conversions kan Google met minimaal 95 procent zekerheid zeggen dat het werkelijke aantal hier niet meer dan 10 procent van afwijkt. Toont AdWords bijvoorbeeld 100 crossdevice conversions, dan weet Google met een zekerheid 95 procent of hoger dat het werkelijke aantal crossdevice conversions tussen de 90 en 110 zit.

Crossdevice conversions meten

Het activeren van crossdevice conversions in AdWords kan door te klikken op Hulpprogramma’s > Conversies > Instellingen. Hier kan je Conversies via verschillende apparaten opnemen activeren.

Ik dacht lange tijd dat deze actie al voldoende is, helaas blijkt dit niet zo te zijn. Ik kwam erachter dat het meten van crossdevice conversions niet werkt, wanneer deze conversies via GA worden gemeten.

Om crossdevice conversions goed via GA te kunnen meten, zullen User-ID’s gebruikt moeten worden. Het implementeren hiervan is iets lastiger. Dit kun je op een eenvoudigere manier doen door de AdWords conversion trackingcode op de bedankpagina te plaatsen. Hierdoor is AdWords wel in staat om crossdevice conversions goed te meten.

Google Tag Manager (GTM) maakt het plaatsen van de AdWords conversion trackingcode eenvoudig. Met name wanneer je een webshop hebt, kan het gebruik van GTM veel tijd besparen. Bij webshops heeft iedere conversie een andere waarde: het aankoopbedrag. Het is mogelijk om de tracking code in de code van de bedankpagina te verwerken, zodat de conversiewaarde gelijk is aan de aankoopwaarde.

Ben je niet zo handig met coderen, dan biedt GTM een gemakkelijkere en snellere optie. In de meeste gevallen, tenminste.

AdWords conversion tracking via GTM

Voor degene die nog niet eerder met GTM hebben gewerkt raad ik aan om eerst dit artikel te lezen. In GTM hebben we een enkel een tag en een trigger nodig. Indien de waarde van de conversie steeds verschilt, moet er ook een variabel aangemaakt worden. Maar we beginnen in AdWords.

Maak in AdWords een conversie aan zoals je gewend bent. Geef aan dat de waarde van de conversie per keer kan verschillen. De conversion ID, hebben we laten nodig.

Conversiewaarde

Voordat de AdWords conversion tag wordt gemaakt, moet er een variabel komen die de aankoopwaarde bevat. Open je website in een nieuw tabblad en ga naar de bedankpagina. Hier zie je het totaalbedrag van de bestelling. Rechtermuisklik op het bedrag en klik op Inspecteren. Je krijgt nu de code te zien van hetgeen waarop je hebt geklikt. Ga met je muis over de code heen die blauw gemarkeerd is. In de browser kan je nu controleren of deze code alles meepakt.

Bij mij is dat het geval. Alleen 74 is geselecteerd. Wanneer ik iets met mijn muis omhoog beweeg, pakt hij € 15,74 mee.

Het selecteren van enkel een waarde, zonder tekst of euroteken erbij, heeft de voorkeur. Ik zal het echter met euroteken moeten doen. Wanneer je weet welke regel je moet hebben, klik je met de rechtermuisknop op de code > Copy > Copy Selector.

Open GTM in een nieuw tabblad en maak een DOM-element variabel aan. Kies CSS-kiezer en plak de CCS-selector bij Elementkiezer.

Sla de variabel op, open de previewmode van GTM en ververs de bedankpagina. Zoek je variabel op en controleer de waarde.

Bij mij is de variabel gelijk aan € 15,74. Hierbij treden er twee problemen op:

  1. Deze website gebruikt een AdWordsaccount dat ingesteld staat op de Engelse taal. Dit houdt in dat 8,34 wordt gezien als 834. Ik zal de komma dus moeten vervangen door een punt;
  2. Er staat een euroteken in de variabel, de euroteken en de spatie daarna moeten verwijderd worden.

Variabel aanpassen

Om de komma te vervangen door een punt en het euroteken te verwijderen maak ik een Aangepaste JavaScript-macro variabel aan. Ik gebruik onderstaande code.

function() {

transPunt = {{Transactiewaarde}}.replace(‘,’,’.’);

return transPunt.replace(‘€ ‘,”);

}

Vernieuw de previewmode en controleer de waarde.

Trigger

De trigger die we gebruiken kan worden geselecteerd op basis van paginaweergave. Kies Sommige paginaweergaven en kies voor Page URL bevat ”bedankt”. Indien nodig pas je dit aan op jouw bedankpagina.

Tag

GTM heeft een tag specifiek voor AdWords conversies: ‘Conversies bijhouden’ van AdWords. De Conversie-ID en Conversielabel haal je uit de trackingcode die AdWords geeft. Bij Conversiewaarde klik je op het log-blokje en selecteer je de variabel die je eerder had aangemaakt. Geef de tag een omschrijvende naam en voeg de trigger toe.

Test alles nog een keer in de previewmode. Controleer of de tag wordt geactiveerd op de bedankpagina en de conversiewaarde bevat.

Crossdevice conversions in AdWords

Als alles klopt, klik je op de Publiceren knop. Wanneer alles is gepubliceerd worden conversies gemeten via GTM. De waarde van de conversies wordt dynamisch ingeladen en naar AdWords gestuurd. Vervolgens is Google in staat om crossdevice conversions te meten.

In AdWords kun je dit zien in Hulpprogramma’s > Toeschrijving. Hier vind je aan de linkerkant crossdevice tabs. Hier zou je na verloop van tijd data gaan zien over de bijdrage die andere appraten hebben geleverd aan conversies.

Kevin Brinkman betrad in 2011 de online marketing wereld en heeft het sindsdien niet meer verlaten. Momenteel werkt hij bij Stramark, waar hij websites helpt om beter gevonden te worden. Voornamelijk via betaalde kanalen, maar ook middels onbetaalde kanalen. Door zijn brede interesse in alles wat met online marketing te maken heeft, heeft Kevin ook kennis van coderen, conversie optimalisatie, Google Ads, analytics, linkbuilding en SEO.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Ramon

    Hoi Kevin,

    Dank voor het nuttige artikel! Ben zelf geen programmeur maar wellicht heb jij een suggestie voor de aangepaste Java-script macro als de string alsvolgt is: ‘TOTAAL: €12.45 (INCLUSIEF €0.86 BTW)’

    Ik kan de Totaal en Inclusief tekst helaas niet ‘de-selecteren’.

    Alvast bedankt!


    28 maart 2018 om 09:12
    KBrinkman

    Beste Ramon,

    Bedankt! Je zou onderstaande code kunnen proberen. Middels een reguliere expressie selecteert de 2e regel het laatste deel (INCLUSIEF €0.86 BTW), ook als de BTW een ander bedrag is en vervangt dat door niets. De regel daaronder zou het eerste deel weg moeten halen. Overigens gaat deze code van vanuit dat jouw variabel “Transactiewaarde” heet.

    Hoor graag of dit werkt.

    function() {

    transPunt = {{Transactiewaarde}}.replace(/ (INCLUSIEF(.*)BTW)/, ”);

    return transPunt.replace(‘TOTAAL: €’,”);

    }


    28 maart 2018 om 09:46
    Ramon

    Hoi Kevin, dank voor de hulp, ook via e-mail! Het werkt inmiddels. Zoals je aangaf valt in het artikel (en in de reacties eronder) een gedeelte van de code weg. In het plaatje van het Aangepaste javascript-macro staat “transactiewaarde met daaromheen de dubbele accolades”, deze hoort ook in de tekst te staan. Nogmaals dank!


    29 maart 2018 om 13:06
    KBrinkman

    Graag gedaan!


    29 maart 2018 om 13:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!