Zo gaven Nederlanders hun geld uit tijdens de feestdagen

21 januari 2016, 14:00

Bijna helft Nederlanders koopt online tijdens feestdagen

Online winkelen zit in een stroomversnelling. Bijna iedereen in Nederland heeft een PC, tablet, smartphone of een combinatie hiervan. Internet is op elke straathoek beschikbaar. Allemaal ingrediënten voor een online aankoop. Tijdens Sinterklaas en Kerst 2015 wist Nederland de webwinkels dan ook goed te vinden. Uit onderzoek blijkt dat 43 procent van de Nederlanders tijdens Sinterklaas en/of Kerst online aankopen heeft gedaan.

Het meest opmerkelijke verschil bij de aankopen van de Nederlandse consument is het onderscheid tussen Sinterklaas en Kerst. Voor Sinterklaas heeft namelijk 38 procent van de ondervraagden iets online gekocht, terwijl dat voor Kerst ‘slechts’ 24 procent is. Hier wint de man met mijter het dus duidelijk van de man met muts. Traditioneel is Sinterklaas natuurlijk ook meer een cadeaufeest, waar de nadruk ligt op het geven en krijgen van cadeaus. Kerst is de laatste decennia wel steeds commerciëler geworden, maar Nederlanders gebruiken voor het geven van cadeaus toch liever Sinterklaas.

Producten

Tijdens het onderzoek is gevraagd naar welke producten voornamelijk worden gekocht voor Sinterklaas en Kerst. Hieruit blijkt dat het grootste gedeelte van de Nederlanders voor Sinterklaas boeken en tijdschriften cadeau geven. Opvallend is dat boeken en tijdschriften voor Kerst helemaal niet in de top drie voor komen. Voor Kerst geven Nederlanders namelijk het meeste geld uit aan kleding en sportartikelen, gevolgd door elektronica en eten en drinken.

Opnieuw is te zien dat Sinterklaas meer een cadeaufeest is dan Kerst. Het hele concept van Sinterklaas is gericht op cadeaus geven en ontvangen, in combinatie met het schrijven van gedichten en het maken van de mooiste surprises. Tijdens Kerst ligt de nadruk meer op gezellig samenzijn en een goede tijd hebben. Dit is ook te zien in de producten die worden gekocht. Een mooie outfit en lekker eten en drinken zijn typische producten die passen bij het vieren van Kerst en minder bij Sinterklaas.

Uitgaven

Het online uitgavepatroon van de Nederlanders verschilt bij aankopen voor Sinterklaas en bij aankopen voor Kerst. Voor Kerst zijn mensen eerder bereid de portemonnee te trekken. Het grootste gedeelte van de ondervraagden geeft aan voor Sinterklaas een bedrag te hebben uitgegeven tussen de 0 en 50 euro. Voor Kerst geeft de meerderheid ook dit bedrag uit, maar zijn er meer mensen die bedragen boven de 50 euro uitgeven.

Er is zelfs een aanzienlijke groep die een bedrag heeft uitgegeven tussen de 150 en 200 euro. Kerst is dus een feest waar de meeste Nederlanders meer geld voor over hebben. Een mooi jasje voor Kerst is bijvoorbeeld duurder dan een bordspel voor Sinterklaas, waarmee dit verschil verklaard kan worden.

Nederlanders en online winkelen

In het onderzoek is ook gekeken naar de manier waarop er online gewinkeld werd. Hieruit blijkt dat de meeste Nederlanders gebruik maken van een PC om aankopen te doen. De tablet is ook steeds meer in opkomst, 22 procent van de ondervraagden geeft aan met een tablet een cadeau te hebben gekocht. Via de smartphone worden de minste aankopen gedaan.

Naast vragen over de wijze waarop aankopen worden gedaan, is er ook gevraagd naar het uitgavepatroon in een winkel enerzijds en het uitgavepatroon bij webwinkels anderzijds. Het grootste gedeelte van de Nederlanders (59 procent) geeft nog steeds de voorkeur aan het winkelen in een fysieke winkel. Verder geeft 25 procent van de ondervraagden aan dat ze online meer geld uitgeven, toch een aanzienlijk percentage.

Tot slot is tijdens het onderzoek gevraagd of de deelnemers in de toekomst meer online aankopen denken te gaan doen. Hierbij geeft 84 procent van de mannen en 64 procent van de vrouwen aan dat ze inderdaad meer online denken te gaan kopen.

Over het onderzoek:

Het onderzoek van kortingscode-zoeken.nl is uitgevoerd met 4035 respondenten. 800 respondenten zijn benaderd via de eigen website, de overige respondenten zijn gevonden via sociale media.

Freelance (SEO)-copywriter bij diverse websites en Student Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!