Zlatan Menkovic (Current.ly): “Wij zijn beter in het signaleren van relevante trending topics”

17 februari 2014, 11:59

Wie de trending topics op Twitter volgt, ziet het woord verjaardag dagelijks terugkomen. Niet omdat daar iets bijzonders over wordt gemeld, maar simpelweg omdat er elke dag veel mensen jarig zijn. “Er wordt wel veel over gesproken, maar is geen interessant onderwerp”, aldus Zlatan Menkovic. Zijn 'eigen' dienst Current.ly, nu nog in bèta, is volgens hem een betere manier om discussies te laten zien. Daarbij gaat het niet zozeer om de onderwerpen, maar juist om de discussie en inhoud achter die onderwerpen.

Om die discussies goed in kaart te brengen en vooral te kunnen wegen, maakt Current.ly gebruik van de indicaties van zusterbedrijf PeerReach. Dat bedrijf heeft inmiddels 150 miljoen twitteraccounts geïndexeerd en geanalyseerd. Die informatie wordt in het algoritme van Current.ly meegewogen om te kunnen beoordelen of een persoon relevant is voor dat onderwerp. Zo is het boeiender de meningen van direct betrokkenen bij bijvoorbeeld schaatsen te lezen, dan wat iedereen in Nederland van het schaatsen vindt. “Bij PeerReach maken we ranglijsten op onderwerpen, dus mensen die hoger scoren bij PeerReach hebben wel een streepje voor. Maar wanneer je bijvoorbeeld ergens ter plekke bent, telt dat ook mee. Dus we wegen verschillende dingen.”

“Geautomatiseerd een selectie maken om de relevante berichten te verwerken”

Het klinkt als een onmogelijke opgave waar veel handwerk aan te pas komt, maar niets is minder waar. In principe gaat vrijwel alles automatisch. Hoogstens wordt er af en toe een klein beetje met de hand bijgestuurd. Vast staat dat het algoritme heel veel verschillende variabelen bevat. “We kijken heel globaal hoe we connecties kunnen vinden. Daarbij probeer je één algemene regel te verzinnen, of het nu om schaatsen, een film of een giraf gaat. (…) Wij kunnen niet naar alle tweets luisteren. We nemen nu tweets uit de VS, de UK en Nederland mee. Dan moet je al snel rekening houden met 100 miljoen tweets, dus dan moet je snel een selectie maken om de relevante berichten te verwerken.”

Met PeerReach wordt op de business-to-business-markt inmiddels geld verdiend. “De data en technologie die we hebben, worden afgenomen door allerlei bedrijven.” Current.ly wordt door de makers meer gezien als consumententool, waar je ook op redactieniveau veel aan zou kunnen hebben. “Kranten zijn altijd op zoek naar allerlei content waar ze niet veel tijd in hoeven te stoppen. Ideeën waar ze zelf verder achteraan moeten, maar ook zelfs automatische inhoud. Dat er op het moment dat jij een artikel publiceert over welk onderwerp dan ook, je als lezer automatisch relevante berichten naar boven ziet komen, zonder dat daar een redactie aan te pas komt.”

“Twitter groeit niet meer zo hard als in begin, maar er zijn wel meer mensen gaan tweeten”

Current.ly is een business gebouwd op Twitter, terwijl inmiddels geluiden klinken dat Twitter in populariteit inboet. Dat laatste moeten we relativeren, meent Menkovic. “De pers wil graag een negatief beeld schetsen. Het klopt: Twitter groeit niet meer zo hard als in begin, maar er zijn wel meer mensen gaan tweeten. Het maandelijkse aantal actieve gebruikers is omhoog gegaan, maar het dagelijkse actieve twitteraars omlaag.” Kortom: voorlopig geen reden voor zorg.

Wat niet wegneemt dat Current.ly niet ook met een half oog naar Facebook kijkt. Tot dus ver zonder consequenties. “We kijken wel op de achtergrond wat er op Facebook gebeurt. Maar Facebook is een ander medium. De actieve discussie vindt daar niet plaats. Op Twitter zie je few to many, dus je stuurt ook berichten aan mensen die je niet kent. Op Facebook deel je met je vrienden. Dat is dus vaker lokaal nieuws dat zich afspeelt in je vriendenkring of familie, maar geen meningen die je wilt dat de hele wereld ziet. Het is een gesloten netwerk.”

Naast het feit dat Current.ly indirect afhankelijk is van de gebruikers van Twitter, is de dienst ook afhankelijk van de blijvende beschikbaarheid van data die uit dit medium voortvloeien. Ook dat baart Menkovic geen zorgen. Twitter heeft een aantal langer lopende contracten met databedrijven als Topsy en DataSift. “Dus mocht de gratis stroom van data stoppen, dan kunnen wij via die dataproviders aan onze data komen. Het gaat dan alleen geld kosten.”

Ondertussen wordt hard gewerkt aan het live gaan van Current.ly. “De app ligt nog bij Apple, we moeten nog 1 dingetje aanpassen. Dat is een kwestie van dagen.” Naast de app komt er ook een website. Wie bij de eerste gebruikers wil horen, kan een e-mailadres achterlaten op current.ly.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!