Zingeving

7 februari 2006, 05:27

Narrowcasting verovert weblogs, congressen en stilaan zelfs de markt voor selectieve content distributie. Ook het gewaardeerde Immovator Cross Media Netwerk is door de knieeen reserveert een tafeltje voor intimie tijdens het Cross Media Cafe van 15 februari aanstaande. Het cafe heeft dit keer ondermeer dynamische outdoor communicatie, led schermen in en om voetbalstadions, horeca initiatief ON (Heineken en Sony) maar ook de onvermijdelijke mannen van Wannahaves (CabTV en zo) en ‘Media delirium’ (McDonalds) op het menu staan.

Verderop in het programma mag Jerry Rustveld van Medialandscape zijn visie debiteren over narrowcasting en ook iets vertellen over de recente test bij Albert Heijn. De vermakelijke discussie over meetstandaarden voor de markt voor selectieve content distributie wordt ter afsluiting van de bijeenkomst publiekelijk voortgezet door de bijdrage van Michiel Poppink van Syntens. Ik ben benieuwd en aanwezig.

Op het vreemd genoeg weinig populaire weblog narrowcasting van Emerce stuitte ik in dit kader op een berichtje waarin mediaonderzoeksbureau Arbitron via de AKA.tv site een conclusie over narrowcasting deponeert welke ik ernstig in twijfel trek. Het onderzoeksbureau gaat in deze korter door de bocht dan Jos Verstappen in zijn beste tijd. Volgens Arbitron zou winkelend publiek extreem ontvankelijk zijn voor narrowcasting. In dat rapport ?Consumer Interest and Acceptance of Video Displays in Retail Environments? geeft bijna een derde van de ondervraagden aan wel eens een niet-geplande aankoop te hebben gedaan door de toepassing van narrowcasting.

Zo… aardig is het wellicht te weten of het gaat om een pakje boter of om de aanschaf van een plasmascherm. Een andere belangrijke vraag zou kunnen zijn hoe vaak men de winkel frequenteert en of men met een winkelposter of ander stilstaand beeld niet tot aanschaf zou zijn overgegaan. Ik zie wederom geen goed referentiekader maar wel weer de zoveelste navel stelling van een partij die deze al stevig hypende markt doormiddel van de ‘zeepbellenblaaspijp’ verder wil laten groeien.

En dat op het moment dat Tesco, een van de pioniers in narrowcasting, besluit het aantal schermen per winkel meer dan te halveren en een integrale communicatie strategie (crossmedia) te gaan ontwikkelen in plaats van de oude monomediabenadering. Zinnig want ook narrowcasting of een andere gelijkende vorm van selectieve distributie, gedijt het beste in een crossmediale omgeving en een integrale aanpak ondanks het feit dat de markt zich maar blijft beroepen op het adagium dat 85% van de beslissing van de consument op de winkelvloer zou plaatsvinden. En dat terwijl 90% van de communicatie met die zelfde klant plaats vind buiten de winkel. Buiten de ‘close ratio’ zeg maar. Ik zeg doorbreek dit Ancien R?me met een moderne vorm van zingeving op zoek naar ware crossmedia …

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!