Zijn jongeren echt verslaafd aan sociale media?

Zijn jongeren echt verslaafd aan sociale media?

Vorige week publiceerde het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) de paper Jongeren over sociale media (pdf). Het persbericht, en dan vooral de titel van het persbericht, is massaal opgepakt door met name de traditionele media.

Dat sociale media een belangrijke rol spelen in het leven van jongeren is inmiddels wel bekend. Bijna alle jongeren van 12 tot 25 jaar maken gebruik van sociale media zoals Facebook, WhatsApp, Instagram, Skype en/of YouTube. Ruim de helft van hen is hier gemiddeld 1 tot 3 uur per dag mee in de weer, een vijfde doet dit 3 tot 5 uur, en bijna 10 procent is dagelijks 5 uur of langer actief op sociale media.

Dat sociale media leuk zijn en dat het een gemakkelijke manier is om in contact te blijven met anderen zijn de belangrijkste redenen voor dit actieve gebruik. Vooral 12- tot 18-jarigen, meisjes en niet-westerse allochtonen brengen veel tijd op sociale media door. Cijfers die op de meeste marketingblogs al eerder werden gepubliceerd naar aanleiding van bijvoorbeeld het periodieke sociale media-onderzoek van Newcom Research & Consultancy.

Bijna 20% is 'verslaafd'

Uit de paper van CBS blijkt verder dat sociale media het leven van het merendeel van de jongeren niet lijkt te beheersen. Vrijwel alle jongeren hebben liever face-to-face contact dan contact via sociale media. Iets minder dan een vijfde van de jongeren zegt verslaafd te zijn aan sociale media. Over het algemeen hechten 12- tot 18-jarigen meer waarde aan sociale media dan 18- tot 25-jarigen en meisjes meer dan jongens.

Hoewel jongeren actief gebruik maken van sociale media, ervaart de meerderheid geen invloed ervan op het concentratievermogen en uiteenlopende levensaspecten, zoals school- of studieresultaten, werk en nachtrust. Het contact met familie en vrienden vormt hierop een uitzondering. Een kleine meerderheid vindt dat sociale media een positieve uitwerking hebben op deze contacten. Volgens jongeren die wel een invloed ervaren op andere levensaspecten is dit vooral negatief van aard. Zij zien sociale media veelal als een afleiding die hen regelmatig van hun (huis)werk of uit hun slaap houdt.

Cijfers niet nieuw

Dat de traditionele media (inclusief het jeugdjournaal) vooral de verslaving aan sociale media onder jongeren uitlicht is typerend. Zouden de betreffende journalisten en redacteuren van deze media het rapport überhaupt wel hebben gelezen of hebben ze zich beperkt tot het persbericht?

Opmerkelijk is ook de blog van de doorgaans goed geïnformeerde Tadek Solarz die zich afvraagt waarom marketingblogs als Frankwatching en Marketingfacts niet hebben geschreven over het onderzoek van CBS. Niet bewust. De trendcijfers zijn zeker interessant, maar niet nieuw. En laten we eerlijk zijn, als we in het persbericht sociale media zouden vervangen door stripboeken of televisie kijken, krijgen we dan niet allemaal een déjà vu naar onze eigen jeugd?

Ruis vs. signaal

Er is wel wat anders aan de hand in mijn optiek, maar dat heeft niets met leeftijd te maken. Wel met het feit dat we altijd en overal connected zijn. Het aantal prikkels dat we ontvangen neemt exponentieel toe en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden als ook het Internet of Everything definitief zijn intrede zal doen. Welke impact heeft dat op ons concentratievermogen? Welke vaardigheden moeten we ontwikkelen om ruis van het signaal te onderscheiden? Helaas geeft daar het persbericht van CBS geen antwoord op. We moeten vooral onze kinderen beschermen tegen sociale media door ze voor het slapen gaan hun mobieltje af te pakken. Yeah, right!


Delen

0
1


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.