Yuri van Geest (Exponential Orgs): Een menselijker wereld door slimme inzet van nieuwe technologie

Yuri van Geest (Exponential Orgs): Een menselijker wereld door slimme inzet van nieuwe technologie

Alles wat wij geleerd hebben over organisaties in de afgelopen decennia, kan grotendeels de prullenbak in. Om het als bedrijf in de toekomst te redden, is een een totale omslag geboden. “Als je als grote organisatie op de oude manier verder gaat, dan ben je over 10 of 20 jaar weg, dan wordt je voorbijgestreefd”, aldus Yuri van Geest in Top Names. Hij is één van de vier mensen achter het boek ‘Exponential Organizations'.  Een boek dat verscheen in 8 vertalingen, waaronder Chinees, en waar inmiddels al 25.000 exemplaren van zijn verkocht.

Exponential Organizations is een boek met grote diepgang. Van Geest en ondernemer en spreker Salim Ismael begonnen tweeënhalf jaar geleden met de research. Ze lazen alle grote belangrijke boeken rondom innovatiemanagement en spraken met tientallen CEO’s van grote Amerikaanse bedrijven. Met als resultaat een boek dat dé waarheid bevat, aldus Van Geest. 

“Omdat de methodologie extreem grondig is, zowel wetenschappelijk als praktisch. Wij kijken naar alle sectoren, we hebben zowel mensen uit de praktijk betrokken, zoals ondernemers en vc’s, maar ook denkers en academici. Het is holistisch integraal aangepakt en getoetst door mensen uit de praktijk.”

De kern van het verhaal: in de afgelopen zes jaar is er een nieuw type organisatie ontstaan dat tien keer sneller, effectiever en goedkoper is dan de concurrenten in dezelfde sector die lineair zijn georganiseerd. Organisaties die gebruik maken van nieuwe organisatietechnieken en nieuwe technologieën en zo razendsnel een enorme groei weten te bewerkstelligen. Denk bijvoorbeeld aan Uber, Airbnb of een bedrijf als Tesla.

“Als je impact wilt hebben in de wereld, is het belangrijk om corporates en politiek mee te krijgen”

Van Geest licht zijn verhaal toe met een analyse van Tesla. Het bedrijf heeft op dit moment zo’n 70 procent van de marktwaarde van General Motors of Ford, maar heeft dat in extreem korte tijd weten te bereiken met maar 6.000 werknemers. Terwijl de concurrenten 200.000 mensen in dienst hebben.

Hoe dat komt? “Ze hebben zich totaal anders georganiseerd, zowel intern en extern. Ze maken meer gebruik van exponentiële technologie, met name 3D-printers en robots. De auto zelf is eigenlijk een computer op wielen in plaats van een klassieke auto. De motor heeft maar 17 onderdelen terwijl een normale motor uit honderden onderdelen bestaat. Dat vergt dus een hele andere manier van produceren. Veel meer geautomatiseerd dan in een klassieke organisatie”  

Alles goed en wel, maar wat kunnen bestaande bedrijven hiermee? Een bestaande organisatie kan niet van de ene op de andere dag veranderen, iets wat ook Van Geest erkent. Het boek geeft aanwijzingen.

Allereerst is het belangrijk dat de hele top van een bedrijf overtuigd raakt van de noodzaak van een omslag. Vervolgens moet er goed gekeken worden naar de concurrentie in dezelfde sector: zitten daar exponentiële startups bij waar je van kunt leren. En tot slot ga je aan de randen van het bestaande bedrijf  je eigen concurrentie creëren of overnemen.

“Lean startups van maximaal 5 mensen. Die maak je volledig autonoom, onafhankelijk met een eigen budget en eigen mandaat. Geef ze leerdoelen in plaats van alleen maar financiële kpi’s, dus lange termijn doelstellingen in plaats van alleen maar korte termijn doelstellingen. En laat ze rapporteren aan de CEO, dan kan het slagen. Dat schaal je langzaam op en dan later integreer je dat weer in je eigen business.”

Een lange vaak moeizame weg, aangezien vrijwel niets zo lastig is als cultuurverandering in een bedrijf. Toch vindt Van Geest het belangrijk ook grote bedrijven te overtuigen. “Als je impact wil hebben in de wereld is het belangrijk om de corporates en politiek mee te krijgen. Dus ik geloof zowel in bottom up verandering als top down verandering en vooral die combinatie. Dan heb je echt impact. Als je maar één van de twee doet dan is het minder impactvol.”

“Met technologie een nieuwe, menselijker wereld creëren”

Van Geest is een groot aanhanger van technologie als bieder van oplossingen. Daarin lijkt hij voorbij te gaan aan de nadelige effecten die anderen aanvoeren. Je kunt van mensen halve cyborgs maken, maar daarmee raak je ook heel veel kwijt. “Daar ben ik me erg van bewust. Ik zeg alleen: als wij technologie nu niet omarmen, dan zijn we de sjaak op alle fronten: water, voedsel, energie, sociale ongelijkheid, noem maar op. Mijn overtuiging is dat technologie de enige oplossing is voor veel grote problemen die eraan komen. Omdat dat zulke radicale verbeteringen kan realiseren."

"Alle basale zaken gaan we uitbesteden aan machines en artificial intelligence. Wat ik zie is dat het leven veel natuurlijker, organischer, creatiever, leuker en intiemer kan worden als we maar op de juiste manier met de nieuwe technologie omgaan. Ik denk dat we een menselijker wereld kunnen bereiken als we nieuwe technologie slim inzetten.”

Van Geest is er ook van overtuigd dat jongeren vandaag de dag een ander waardensysteem hebben. “Ze kijken niet alleen naar geld, maar willen ook een betere wereld creëren.” Een wereld waarin de komende tijd veel gaat veranderen. Of het nu gaat om bedrijven of om voedsel, vervuiling of gezondheidszorg.

“Het is een zekerheid dat we de komende 10 jaar meer gaan meemaken dan de afgelopen 50 jaar. De afgelopen 50 jaar is er weining gebeurd behalve natuurlijk internet. Maar wat er nu aankomt dat kun je er niet mee vergelijken. Dat is mijn fascinatie. Het gaat steeds sneller. Het is fantastisch om mee te maken.”

Het boek Exponential Organizations verschijn binnenkort ook in een Nederlandse vertaling.


Geplaatst in

Delen

0
3


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.