Van Yunoo naar Toernooivoetbal.com: de atypische carrière van Dirk Jan Menkveld

11 juni 2014, 09:30

Hij stond aan de wieg van online huishoudboekje Yunoo toen hij nog op de universiteit zat. Voor hij het wist zaten hij en z’n 3 partners bij de Kamer van Koophandel om er een bedrijf van te maken. Zo vergaat het Dirk Jan Menkveld ook met zijn nieuwe project, Toernooivoetbal.com. “Het leukste is gewoon om dingen te bouwen. Je klust wat en kijk nou, het werkt! En dat je daarmee mensen kunt helpen.”

“Ik ben begonnen met HTML-en toen ik 13 was. Dat was bij het Europees Kampioenschap voetbal in 2000, toen bouwde ik m’n eerste HTML-site. Elk nieuw toernooi was dat een uitlaatklep. Elke 2 jaar dacht ik: “Shit, ik wil het beter doen, anders”. En dan leerde ik mezelf een nieuw framework aan en ging ik nieuwe dingen uitproberen.”

“Ik ben dan ook een vrij technisch projectmanager. Ik kan technische zaken vertalen naar de klant. En ook op de werkvloer heeft het z’n voordelen. Technische mensen vinden het leuk dat ik als projectmanager over die zaken kan meepraten. Het maakt beslissingen ook makkelijker. Ook bij Yunoo had ik die brede insteek: ik schreef het marketingplan, regelde de financiën en onderhield contact met de developers.”

Yunoo

Daarmee is Dirk Jans voorlopig grootste wapenfeit genoemd. In 2007 startte Dirk Jan samen met 3 studiegenoten Yunoo op, een ‘online huishoudboekje’. “Eigenlijk ging dat allemaal heel vanzelfsprekend. Zonder overleg zaten we opeens met z’n vieren bij de Kamer van Koophandel om ons in te schrijven.”

Hoe het begon? “We deden een vak ‘ICT entrepreneurship’ tijdens onze opleiding business informatica. We moesten in 10 weken een idee uitwerken en presenteren aan venture capitalists. We hadden meerdere ideeën, waaronder een systeem waarmee je op afstand artsen kon inboeken. Maar uiteindelijk zijn we doorgegaan met ons idee voor banken.”

“We zijn allemaal opgegroeid met het web en we misten zelf iets bij het internetbankieren. Want waarom kon je niet eenvoudig een overzicht krijgen van de verdeling van je uitgaven? Dat idee hebben we dus uitgewerkt. We hadden echte pitches, de eerste, de ‘mid-review’, na 5 weken. We hadden toen al een plan en een werkende demo staan, waarbij je gegevens kon inladen en taggen. Bij die presentatie waren echte investeerders aanwezig, met een van hen hebben we doorgepraat.”

Bron afbeelding: lifehacking.nl

“Na 10 weken stond er een bèta-syteem waarover iedereen enthousiast was. We waren op de juiste plek op het juiste moment. En wij vieren waren als oprichters naar elkaar toegegroeid. We waren heel complementair aan elkaar en waren erin gaan geloven. Toen hebben we de stap gewaagd en zijn vol voor Yunoo gegaan.”

Voor Dirk Jan betekende dit dat hij zijn studie moest stilleggen, maar hij deed het graag. Het product kwam op de markt en werd een succes. Het bedrijf ontving een investering van Sanoma Digital en werd vervolgens in 2011 overgenomen door AFAS, dat de dienst nu op de markt brengt onder de naam ‘AFAS Personal‘. Onlangs registreerden zij de 500.000e gebruiker van de software.

Toch was het verhaal-Yunoo voor Dirk Jan voorbij na de overname. “Na die investering door AFAS hebben we alle vier als oprichters goed gekeken naar de rol die we nog wilden spelen en wat we verder wilden. Een van ons werkt nog bij AFAS, de andere drie hebben een ander pad gekozen. Voor mij was dat m’n studie. Ik moest wel: de termijn waarbinnen ik moest afstuderen was 10 jaar en liep bijna af. Uiteindelijk ben ik 2 dagen voor het verstrijken van de deadline afgestudeerd.”

Infostrada Sports

“Toen ik eenmaal klaar was met m’n studie, wilde ik heel graag iets met sport doen. Infostrada Sports kwam naar boven en ik kende ze al uit m’n studententijd. Sinds januari vorig jaar werk ik daar.”

Infostrada Sports levert o.a. diensten op het gebied van sportdata en verzorgt ook de productie en registratie van televisieprogramma’s als VI Oranje, Tour du Jour, de Europa Cup-finale in Nederland in 2013.

Wat is Dirk Jans rol? “Heel in het kort gesteld: ik ben betrokken bij het webdevelopment dat Infostrada Sports doet. Zo heb ik bijvoorbeeld het projectmanagement gedaan van de tweedescherm-app voor Formule 1 van Sport1, Sport1 Pitlane, en ik heb de website van FOX Sports helpen ontwikkelen.”

Zoals gezegd levert Infostrada Sports data op het gebied van sport. “Wij beschikken over data van meer dan 1 miljoen atleten, verdeeld over bijna 300 sporten. Wij bieden dan ook vooral data in de breedte en minder in de diepte. Toch zitten we bij voetbalwedstrijden 5 mensen tegelijk data in te voeren: wie passt naar wie op welke positie, vanaf waar wordt op doel geschoten, etc.”

Bron afbeelding: Infostrada Sports

En met die data kan men ook mooie analyses maken. “Op basis van historische en recente data en aan de hand van algoritmes simuleren wij bepaalde events zo’n 10.000 keer om voorspellingen over de uitkomsten te doen. Dat aantal is nodig om te komen tot een eerlijk gewogen gemiddelde en is het minimale aantal keren waarbij de uitkomst significant wordt. Zo hebben we het ook gedaan bij Sven Kramer bij de afgelopen Olympische Winterspelen. Op basis van historische data was van tevoren duidelijk dat hij het op die hoogte niet ging redden.”

De voor de hand liggende vraag is dan uiteraard: wat is de voorspelling voor het aanstaande WK voetbal? “Jazeker, alleen doe ik daar nog even geen uitspraken over.”

Toernooivoetbal

Dat is misschien niet zo raar, als je beseft dat Dirk Jan in zijn vrije tijd zijn site over de EK’s en WK’s uit het verleden heeft uitgebouwd tot iets nieuws. “In 1998 ben ik begonnen met een WK-poule op papier voor de leraren op mijn school. In 2000 heb ik daarvan een website gemaakt. Ik heb m’n HTML-kennis daarvoor bijgespijkerd. Die site stond helemaal vol met animated gifs van wapperende vlaggetjes.”

“Toen ging ik studeren, waardoor ik in 2002 niets gedaan heb. En naar het EK in 2004 ben ik zelf geweest. In 2006 pakte ik de draad weer op en maakte ik een afgesloten site, alleen beschikbaar voor vrienden. De belangrijkste reden daarvoor is dat het lastig is om een openbare site te hebben waarop met geld kan worden ingezet. Dan komt de Belastingdienst langs en zo.”

“Het ging dus om kleine groepen gebruikers: in 2012 waren er 171 deelnemers.” Maar voor dit jaar besloot Dirk Jan het over een andere boeg te gooien. Hij maakte de deelname aan de WK-poule gratis en zocht sponsoren voor de prijzen – die hij vond in zijn eigen werkgever Infostrada Sports en BRIK Fietsen.

Toernooivoetbal was geboren.

“Als je niet met geld kunt werken, dan moet je maar een sponsor zoeken voor de incentive. Het gaat erom de mensen plezier te geven. Het gaat om de lol er omheen.” Dat betekent overigens niet dat Dirk Jan geen ambities heeft met de site. “We gaan nu open om te kijken of ik meer kan bereiken. Het doel is simpel: ik wil de grootste van iedereen. Van alle online aanbieders van WK-poules. Maar je kunt natuurlijk alleen de grootste worden door mensen extra dingen te geven.”

Het doel op korte termijn is veel bescheidener. “Als ik van directe vrienden complimenten krijg, vind ik het al leuk. En die heb ik al gekregen.” Maar er zal toch wel een KPI zijn voor het aantal deelnemers? “Ik zet in op een paar duizend mensen. Ik ben overigens vooral benieuwd naar de score in de eerste wedstrijd. Als alle deelnemers direct erna hun score gaan checken, is het zaak dat de website het houdt. Ik heb natuurlijk caching ingesteld, maar het blijft spannend.”

De naam Toernooivoetbal suggereert het al: deze site is er niet alleen voor het komende WK. “Ik wil dat mensen over 2 jaar terugkomen voor het EK. En dat ze een reputatie opbouwen. Dus komt er een algemene ranking, een Hall of Fame, met een profiel over de jaren heen.” Daarmee wordt het bijna een sociaal netwerk dat eens in de 2 jaar opnieuw wordt geactiveerd. “Klopt. Het gaat ook vooral om de onderlinge lol die mensen hebben met elkaar. Daarom kijk ik momenteel naar de mogelijkheden van chat per poule. Met zo’n groepje dat een poule vormt, vaak vrienden van elkaar, kun je dan de wedstrijden bespreken.”

Geld verdient Dirk Jan met zijn ‘white-label’-oplossing, waarmee bedrijven eigen WK- en EK-poules kunnen opzetten. Daarbij spelen niet alleen de individuele deelnemers tegen elkaar, maar ook afdelingen onderling.

Wat is Dirk Jans inschatting voor de langere termijn voor de site als het gaat om gebruikers? “Ach, dat durf ik niet te zeggen, zo ver heb ik eigenlijk nog niet nagedacht. Ik kan wel grote dingen gaan roepen, maar daar ben ik niet van.” Maar riep hij net niet dat hij de grootste wil worden? “Ja, dat is waar. Maar ik heb geen idee of ik dat waar kan maken.”

En die voorspelling van Infostrada Sports over het WK, gebruikt Dirk Jan die zelf bij het invullen van zijn eigen pouletjes? “Nee, natuurlijk niet. Allereerst doe ik niet mee om te winnen. En bovendien heb ik in het verleden al eens poules gewonnen zonder die data, dus ik heb het helemaal niet nodig”, glimlacht hij.

Carrièreswitch

Zit er lijn in de verschillende dingen die Dirk Jan heeft gedaan en doet? “Het leukste is gewoon om dingen te bouwen. Je klust wat en kijk nou, het werkt! En dat je daarmee mensen kunt helpen.”

“De belangrijkste ‘learning’ die ik daarbij heb opgedaan, is niets anders dan: durven doen. Ga nou niet nadenken, ga het nou gewoon dóen! Een demootje maken en kijken hoe mensen reageren.”

“Het leuke is ook, dat ik Toernooivoetbal heb opgezet om mezelf te toetsen. En omdat het leuk is om met collega’s dingen te doen. Als ik ergens niet uit kom, kunnen zij helpen. Maar al met al heb ik alles zelf gedaan, inclusief het contentframework, alles. Zelfs het logo, al geef ik toe dat ik daar misschien nog wat hulp zou kunnen gebruiken om ‘m sprekender te maken.”

Techniek, design, commerce, financiën – Dirk Jan doet het allemaal. Hij personificeert daarmee de ‘agile’-aanpak van software ontwikkeilng – “release early, release often” – én de ‘T-shaped person’ – de professional met een diepe kennis van flink wat terreinen en een nog breder vermogen om samen te werken met andere disciplines. Kortom, iemand die vele aspecten met elkaar weet te verbinden. Niet voor niets zegt Dirk Jan tijdens het gesprek: “Het kan zo maar zijn dat ik een carrièreswitch ga doen.”

Het kan inderdaad zo maar zijn.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

1 Reactie

    Michiel Hoogmoed

    Leuk interview. Goed om te lezen dat je ‘je eigen ding’ doet Dirk. En met succes!


    11 juni 2014 om 12:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!