Microsoft adCenter dit jaar in Nederland

27 juni 2012, 15:46

Sinds 2009 spannen Yahoo! en Microsoft samen tegen zoekmachinegigant Google. De samenwerking is met name gefocust op internetzoektechnologie en advertentieverkoop. Nu komen Yahoo! en Microsoft met een belangrijke update op het gebied van zoekmachine marketing. Yahoo! en Microsoft gaan eind 2012 het advertentieplatform Yahoo! Search Marketing omzetten naar Microsoft adCenter, zo maakten zij vandaag bekend. De bedoeling is om de overgang voor de kerst te laten plaatsvinden. In Amerika, Engeland, Duitsland, Canada, Frankrijk, Oostenrijk, India, Ierland & Zwitserland kon al geadverteerd worden via Microsoft adCenter. Nu wordt het platform uitgerold binnen 13 andere landen in Latijns-Amerika en Europa waaronder Nederland.

Wat gaat er veranderen?

Adverteerde je al via Yahoo! Search Marketing, dan zullen je campagnes bij overgang automatisch omgezet worden. Houd hiermee met een aantal punten rekening.

Advertentietitels gaan van 40 naar 25 tekens, zorg ervoor dat je deze tijdig aanpast. Wanneer titels te lang zijn zullen ze bij overgang automatisch gepauzeerd worden. Let op dat ook de display URL een max. van 35 tekens krijgt.

Zoekmachines waarop geadverteerd wordt, blijven gelijk maar het programma van Microsoft biedt meer functies dan Yahoo! Search Marketing. Zo wordt het managen van je accounts een stuk plezieriger en biedt adCenter een desktoptool om snel en handig wijzigingen aan het account door te voeren en eenvoudig campagnes uit AdWords direct te importeren, zonder exportfiles!

Onlangs is het adCenter sterk verbeterd. De laadtijd is sneller, tabbladen hebben dezelfde namen gekregen als in adwords en het is sinds februari toegankellijk via alle browsers. Een stuk gebruiksvriendelijker!

Is het iets voor mij?

Het aandeel van de search samenwerking tussen Bing en Yahoo! is in Nederland ongeveer 3% en komt qua zoekvolumes niet in de buurt van de aantallen in Google. Toch kan adverteren binnen andere zoekmachines dan Google een interessante stap zijn voor de meeste bedrijven. CPC’s zijn doorgaans lager dan in Google omdat er minder concurrentie is. Ook lagere volumes kunnen resulteren in een gunstige ROI en maken het in combinatie met de doorgevoerde wijzigingen daarmee een interessant extra pullmarketing kanaal.

Yorick Voorthuijzen
E-commerce Marketing Specialist bij Tomorrowmen

Yorick is E-commerce Marketing Specialist en eigenaar bij Tomorrowmen. Hij heeft een passie voor SEA & Mobile. Naast het adviseren van bedrijven in online marketingstrategieën verzorgt hij trainingen op het gebied van digitale marketing & E-commerce. Over trainen gesproken: In zijn vrije tijd bereidt hij zich voor op de tocht der tochten, de 11-stedentocht. Hij weet het namelijk zeker: It Giet Oan!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Simon de Vries

    Eindelijkkk. Was er al een tijdje op aan het wachten. Nu even solliciteren. 🙂


    16 oktober 2012 om 18:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!