WPP Group start bureau voor zoekmachine-marketing

17 januari 2005, 23:17

WPP Group start bureau voor zoekmachinemarketingDe WPP Group (o.a. Mediaedge:cia en MindShare) is een wereldwijd netwerk gestart voor zoek-machinemarketing. Het netwerk heet mSearch International en heeft al enkele grote klanten waaronder IBM, Ford en Sony aldus Revolution (via: Emerce).

Ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor Nederlandse bureaus als Checkit en Traffic4U. Zeker nu ook partijen als V4M en Wazooky systemen aanbieden waarmee het voor de marketeer steeds eenvoudiger wordt om campagnes te beheren. Met alle aandacht voor weblogs en RSS zouden we bijna vergeten dat zoekmachinemarketing het afgelopen jaar niet alleen in de VS maar ook in Nederland is uitgegroeid tot één van de belagrijkste online marketinginstrumenten.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Henk jansen

    Elk bureau gebruikt natuurlijk al lang software. Het mooie van internet is natuurlijk dat er nauwelijks grenzen zijn.

    Je kunt beter naar de VS gaan waar de software voor lage prijzen beschikbaar zijn met de meeste ontwikkelde functionaliteit.

    Als je nu nog geen dayparting gebruikt dan doe je iets fout.


    18 januari 2005 om 05:15
    Carl Mangold

    Ik wil iedereen graag waarschuwen tegen een té groot vertrouwen in automatische biedsystemen; in 1987 waren dergelijke systemen een belangrijke oorzaak in de grote beurscrash.

    Google AdWords is een tricky advertentiesysteem, dat je ’t beste handmatig in de gaten houdt.

    Een veelgebruikt truukje om je concurrent op kosten te jagen is bijvoorbeeld het ‘1 cent onder zijn limiet bieden’: een AdWords afnemer betaalt immers altijd 1 cent boven het hoogste bod van de op hem volgende bieder, en dit truukje jaagt je concurrent dus flink op kosten.

    Een rekenvoorbeeldje: Stel Jan, Piet en Klaas bieden allemaal op het woord ‘Kast’. Jan heeft een grote kastenhandel, en wilt persé bovenin de gesponsorde resultaten staan. Hij heeft er maar liefst €5,00 voor over. Klaas is echter maar een kleine scharrelaar, en is al tevreden met de derde plek. Hij biedt €0,10. Piet, tot slot, is een gehaaide concurrent van Jan. Hij hoogt zijn bod stelselmatig op, tot het moment dat hij Jan voorbij flipt. Zodra dát gebeurt verlaagt ie zijn bod snel weer met twee cent. Met dit truukje heeft deze Piet na een uurtje uitproberen zijn bod op €4,99 staan.

    In deze opzet betalen Jan, Piet en Klaas respectievelijk €5,00, €0,11 en €0,02. En dat truukje van Piet kost Jan dus maar liefst €4,88 per klik…


    18 januari 2005 om 05:25
    Henk jansen

    @Carl,

    Er zullen altijd mensen zijn die hun strategie niet goed hebben uitgezet. Je stelt eerst je maximum vast en dan ga je optimaliseren. Je kunt allerts aanzetten als je door een bepaalde kpi gaat. Waar je handmatig misschien na een dag achter dit probleem komt, geeft nu je computer een signaal… sneller, beter.

    En de beurscrash ontstond doordat computers op elkaar gingen reageren waarbij de gevolgen breder waren dan alleen de aandelen, maar ook huizen, dollar etc.

    Ik geef google veel credit maar dat het de wereld economie naar beneden haalt gaat mij te ver.


    18 januari 2005 om 06:12
    mangold

    @Henk: Ik bedoel ook niet dat automatisch bieden op Google AdWords de wereldeconomie bedreigt, hoor. Ik wil alleen waarschuwen voor het feit dat een wereldwijd gebruik van hetzelfde (soort) programma tot ongewenste, dure resultaten kan leiden.

    Het grote nadeel van computerprogramma’s is hun voorspelbaarheid: ze komen nooit zelfstandig op creatieve ideetjes, en rennen als het maar een béétje fout gaat als lemmingen de afgrond in.


    18 januari 2005 om 07:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!