Working Out Loud: zo begin je ermee

16 november 2015, 12:34

Er wordt veel geschreven over sociale media, Working Out Loud, samenwerken en kennisdelen. De grote gemene deler is niet dat je er perse een tool voor nodig hebt, maar wel dat het een andere manier van werken of denken in zich heeft. Dit artikel gaat over deze andere manier van werken: Working Out Loud. Wat is dat? Hoe gaat dat dan praktisch werken?

Wat is Working Out Loud?

Working Out Loud (WOL) is een transparante manier van werken met als doel om kennis te delen en op te halen. Het gaat dus om de kunst van het vertellen over en uitvoeren van je werk op een zichtbare, publieke manier. Het is een manier van werken die heel gul is en waar je veel voor terug zult krijgen. Als je niet transparant en dus niet WOL werkt, hou je alles voor jezelf en loop je de kans dat je veel belangrijke informatie gaat missen.

Door de veranderingen in ons werk is het namelijk niet meer zo dat je geacht wordt alles zelf te weten. Sterker nog: als je eens om je heen vraagt, zal je verbaasd zijn over hoeveel kennis anderen hebben en hoe hun kennis jou kan helpen je rapport af te maken of je project beter te doen. Als je alles bij je houdt en niet deelt totdat het bijvoorbeeld ‘af’ is, loop je ook de kans dat je het wiel opnieuw uitvindt. Wellicht heeft een collega het al eens beschreven en moet jij het nu nog eens helemaal uitzoeken?

“Working Out Loud start met het zichtbaar maken van je werk, op zo’n manier dat het anderen wellicht kan helpen. Als je dat doet – als je meer open, geconnect werkt – kan je een waardevol netwerk creëren dat je persoonlijk effectiever maakt en je toegang geeft tot veel meer kansen.”– John Stepper

Wat zijn de voordelen van Working Out Loud?

WOL helpt ons betere beslissingen te nemen

Anderen hebben kennis, ervaringen en ideeën die de kwaliteit van onze beslissingen kan verbeteren. We weten namelijk niet wat we niet weten. WOL betekent dat mensen die we niet perse kennen, kunnen zien waaraan we werken en hun hulp kunnen aanbieden of input kunnen leveren om ons te helpen betere beslissingen te nemen of ons werk slimmer en sneller te kunnen doen.

WOL bevordert betrokkenheid

We kunnen mensen niet dwingen ergens betrokken bij te zijn. Het is een resultaat. Mensen worden uit zichzelf betrokken als ze de mogelijkheid hebben om ergens invloed op uit te oefenen, ergens aan bij te kunnen dragen of zelfs de eigenaar te worden van iets. Als je transparant werkt en je werk deelt is het makkelijker voor anderen om betrokken te raken.

WOL helpt organisaties om sneller te leren

Innovatie, groei en flexibiliteit zijn cruciaal voor organisaties. Als alle beslissingen via de ‘top’ van de organisatie moeten gaan kan dat een ‘bottleneck’ vormen voor de flexibiliteit van deze organisatie. Het nemen van een beslissing en het handelen ernaar kan dan een tijdrovende bezigheid zijn. En die tijd heb je niet, je concurrent kan dan al met het idee aan de slag zijn. WOL betekent dat iedereen in de hele organisatie direct toegang heeft tot de expertise en informatie die nodig is om de beste beslissing te nemen. Wanneer meer mensen in een bedrijf inzicht hebben in de beslissingen die worden genomen zal dit bedrijf ook beter afgestemd zijn op de strategische doelstellingen.

Gaaf! Hoe ga ik starten?

Het is niet moeilijk om met WOL te starten, je kunt het zelfs vandaag nog doen! Begin bij jezelf:

  • Vanity search. Google jezelf eens. Is je profiel compleet, zowel op bijvoorbeeld LinkedIn als ook op het interne sociale netwerk van jouw organisatie

  • Volgende stap kan zijn dat je positieve feedback over een blogpost, een artikel of een boek geeft op het interne netwerk. Zeg daarbij waarom je het zo goed vindt en complimenteer de auteur.

  • Deel met je collega’s welke onderwerpen, nieuwsbrieven of personen jou inspireren. Grote kans dat je hiermee je netwerk vergroot, anderen zullen nu in jou geïnteresseerd raken.

  • Koppel eens twee mensen die gepassioneerd zijn over dezelfde topics en elkaar nog niet kenden aan elkaar en zie wat er gebeurt.

  • Deel op het interne netwerk jouw ‘thought of the day’.

  • Volg collega’s die jou kunnen helpen in het realiseren van jouw professionele doel op het interne netwerk.

Bij alles geldt dat je je berichten het beste kort en bondig kunt houden. Berichten bevatten maximaal 300 tekens met een aantal kernwoorden (#hashtags) en met een link naar documenten of blogs voor mensen die meer willen weten. Het is ook niet nodig om stil te staan bij de vraag voor wie het bericht relevant is. Het is tenslotte de ontvanger die filtert, niet de zender. Post wat jij belangrijk vindt en reageer op waar jij gepassioneerd door bent.

Twijfel je? Bedenk je dan of het echt zo belangrijk is dat je datgene waar je nu aan werkt wel voor jezelf moet houden. Vraag jezelf dan af of de voordelen van WOL op dit moment niet groter zijn dan niet WOL. Vertrouw op jezelf: natuurlijk zien mensen jouw stukken die nog niet af zijn, maar die kunnen daardoor toch alleen maar beter worden?

Wil je in jouw organisatie starten met WOL? Dit is niet ingewikkeld en je hebt er echt geen grote investeringen of lange leertijd voor nodig. Kijk wel goed hoe het zou kunnen passen in je dagelijkse werkzaamheden. Dat is cruciaal voor de adoptie van deze manier van werken. WOL kan je zowel online via het interne sociale netwerk (bijvoorbeeld Yammer) of offline doen. Een goed voorbeeld van offline werken is Jonathan Anthony, hoofd corporate communications van Teekay Corporation die een week lang in een glazen meeting room zat onder een trap en via een beamer andere collega’s mee liet kijken wat hij precies aan het doen was.

Wat je vooral wel moet doen

Wil je met Working Out Loud beginnen, dan zet ik hier een paar belangrijke tips voor je op een rijtje.

Do’s (bron: Andrew McAfee voor hbr.org)

  • Vertel over je werk. laat zien waar je mee bezig bent (work in progress), wat je leert, wat je moeilijk vindt en wat je al af hebt gemaakt. Dit laat anderen ontdekken wat je weet en waar je goed in bent. Het maakt ook dat collega’s je kunnen vinden waardoor je eerder een ander ook weer kunt helpen met jouw ervaring en kennis. Tenslotte geeft het een positieve zet aan jouw persoonlijke reputatie en merk.

  • Verwijs naar het werk van anderen en geef feedback op dit werk. Wanneer je iets tegenkomt wat interessant is, geef dit dan aan en laat weten waarom je dit interessant vindt. De kans is dat anderen dit ook graag willen weten. En deel de originele link naar het artikel, we houden van linkjes.

  • Geef feedback en ga in discussie. Geef commentaar of feedback op blogs van anderen, doe mee in gesprekken op forums en hou social media discussies levendig. Je laat zo je mening over zaken weten en stimuleert anderen om ook deel te nemen aan het ‘gesprek’.

  • Vraag en beantwoord vragen. Deel niet alleen wat je weet, maar laat ook af en toe eens zien dat je iets niet weet. Niemand weet namelijk alles, toch? Laat anderen ook jou helpen als je even niet verder kunt of ergens te weinig kennis van heb. Velen zullen verbaasd staan over de hoeveelheid onbaatzuchtigheid die in mensen en organisaties leeft!

  • Stem, ‘like’, geef complimenten, etc. Veel social software platformen hebben de mogelijkheid om aan te geven dat je iets leuk vindt, waardeert of ergens achter staat. Gebruik dit ook: het geeft structuur aan de community als geheel en laat zien wat goede informatie is en wie de experts zijn. Ze maken je ook populair…

  • Praat over sociale dingen die gebeuren in de organisatie. Niet alles hoeft perse werkgerelateerd te zijn! Deel informatie over die voetbalwedstrijd, plaats een foto van het bedrijfsfeest of laat zien hoeveel geld je samen nog bij elkaar wilt halen voor de Alpe d’HuZes. Je zou overigens kunnen overwegen om dit soort niet-werkgerelateerde informatie een speciaal plekje te geven op het platform, zodat collega’s een keuze hebben om het wel of niet te zien.

Dont’s

  • Wees niet te vol van jezelf. Denk je dat collega’s geïnteresseerd zijn in wat je met de lunch hebt gegeten of hoe lang je in de file hebt gestaan? Dit is voor jou misschien interessant, maar is geen kennis of ervaring waar anderen iets van kunnen leren.

  • Wees niet ongefundeerd. Jouw ongefundeerde, uit de heup geschoten, feit- en logicaloze argumenten en meningen zijn echt heel oninteressant en helpen anderen niet. Wil je ergens op reageren, zorg er dan voor dat je weet waar je het over hebt. Je moet er wel voor willen werken, als je dat niet wilt, laat dan je mening liever achterwege.

  • Bespot anderen of lanceer een persoonlijke vete. Jouw mening over de kleding of het uiterlijk van iemand anders is echt niet interessant om op het sociale platform te delen en heeft niets met WOL te maken. Hou het liever voor jezelf en concentreer je op wat wel waarde toevoegt voor anderen.

  • Discussieer nooit over sex, politiek of geloof. Deze onderwerpen zijn heel persoonlijk en kunnen gemakkelijk collega’s voor het hoofd stoten, zelfs zonder dat het je bedoeling was.

(Inter)nationale Working Out Loud Week 16-20 november 2015

Wil je na het lezen van deze blog meer weten over Working Out Loud of kennismaken met mensen die het al toepassen in hun werk? Deze week is het zowel internationale WOLweek als ook in Nederland Wolweek. In Nederland organiseren Marleen Olde, Bert Vries en Bram Boertjes deze week iedere dag een twitter chat via @WOL_NL (#wolnl), je bent van harte uitgenodigd om mee te praten! Wil je snel je peers leren kennen, dan is er ook een Facebook Working Out Loud groep en op vrijdag 20 november een eerste fysieke bijeenkomt in Utrecht. Via de Facebook groep kun je je hiervoor aanmelden.

Marleen Olde
Communicatie Adviseur bij b-comm

Als senior interne communicatie adviseur werk ik op het vlak van samenwerken, kennisdelen, samen groeien, working out loud en IT. Mijn passie ligt in het connecten van mensen in organisaties, maar ook het laten zien van de (toegevoegde) waarde van samenwerken en kennisdelen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!